Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nya Allroad är bilen för tuffa tag

/
  • Audi A4 Allroad tar sig fram i tuff terräng tack vare ett bra fyrhjulsdrivningssystem och ett vidareutvecklat stabiliseringsprogram. Men markfrigången är för liten och bilen riskerar att bli hängande på underredet. Foto: Ullrich Sonntag
  • Audi A4 Allroad tar sig fram i tuff terräng tack vare ett bra fyrhjulsdrivningssystem och ett vidareutvecklat stabiliseringsprogram. Men markfrigången är för liten och bilen riskerar att bli hängande på underredet. Foto: Ullrich Sonntag
  • Det gamla Allroad-originalet från 1999, baserad på Audi A6, svalde 427 liter i bagageutrymmet. Nya lillebror A4 Allroad rymmer 490 liter. Bilen är helt enkelt smartare byggd.
  • Start-stop-funktionen sparar bränsle. Audi lanserade den här tekniken på sin A2-modell för ett decennium sedan. Då var marknaden inte riktigt beredd och kunderna tvekade. Nu införs det successivt som standard på flera Audi-modeller.
  • Perfekt förarplats och hög klass på materialvalet har blivit signum för Audi. Bilen passar bra för långa resor.
  • Mercedes GLK 220 CDI 4-Matic379 900 kronor.Galanten i klassen som trivs bäst på vägen.
  • Volvo XC60 2,4D352 900 kronor.Ny svensk utmanare i klassen. Bullrig dieselmotor.
  • BMW X3 xDrive 20d369 000 kronor.Gamlingen i sällskapet (lanserad 2003) som fortfarande är konkurrensduglig.

När jag år 2000 körde första utgåvan av Audi A6 Allroad stod det 410 000 kronor på prislappen. Under huven satt en bensinsexa som drog nästan 1,3 liter milen. Bilen hade en toppfart på 230 kilometer i timmen och accelererade 0–100 kilometer i timmen på 7,7 sekunder.

Annons

När nya Audi A4 Allroad nu lanseras är den rymligare än sin storebror och den nya TFSI-motorn nöjer sig med 0,8 liter milen – trots att den accelererar snabbare till 100 kilometer i timmen och ger samma toppfart.

Men bäst av allt är att den är 40 000 kronor billigare än sin föregångare. Då ingår dessutom den sjustegade DSG-växellådan (Direct-Shift Gearbox). Och jämför du penningvärdet mellan då och nu är prisglappet ännu större.

Över huvud taget är gamla Allroad en klumpeduns jämfört med den här sprintern. Med DSG, dynamisk styrning och aktivt chassi växer hornen oroväckande snabbt hos föraren. Det är bara att gasa och ratta – bilen går precis dit du vill.

Den svenske importören tror dock att de flesta köpare kommer att välja den ännu snålare 2,0-litersdieseln på 170 hästkrafter som ger ett vridmoment på hela 350 newtonmeter från nära nog tomgångsvarv.

Den får start- och stoppfunktion som standard från produktionsvecka 22 och nöjer sig då med 0,62 liter milen. Släpp gasen och lägg ur växeln vid rödljuset så stannar motorn. Men när du trampar ner kopplingen för att lägga i växeln hoppar den igång igen.

Både bensin- och dieselbilarna har ett regenereringssystem som under inbromsning laddar batteriet.

Fyrhjulsdriften med torsendifferential (en förkortning av det amerikanska Torque Sensing, en typ av differentialväxel) är densamma som i vanliga A4 och A6 Quattro men antisladdsystemet har här kompletterats med ett offroad-läge som aktiverar stabiliseringsprogrammet om exempelvis ett hjul lyfter i kuperad terräng.

Bland de assistanssystem som finns på tillvalslistan finns teknik som håller reda på trafiken i döda vinkeln, larmar om bilen kommer ur kurs och fixar fickparkeringen utan att förarens ens behöver hålla i ratten.

Det är knappast någon teknik som ger Audi det försprång som man hävdar i reklamen, men det kompletterar bilden av en bil som erbjuder hugade spekulanter ett brett spektrum av möjligheter.

Audi A4 Allroad lanseras i Sverige i månadsskiftet maj-juni.

Mer läsning

Annons