Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ny Hyundai ska locka yngre köpare

/
  • Den färdiga bilen blev inte lika fräck i formerna som konceptbilen, som visades på världens bilsalonger. Men Hyundai ix35 har i alla fall rundare former än föregångaren Tucson.
Foto: Robert Hoernig
  • Förarplatsen är designad för europeiska bilköpare vilket främst syns på den tvåfärgade ratten. Men lite för mycket plastkänsla finns kvar.
Foto: Rolf Gildenlöw
  • Nu hänger även Hyundai på trenden med en separat startknapp. Nyckeln sätter man i ett litet fack mellan framstolarna. Hade det varit en Saab hade man även startat bilen där.
Foto: Rolf Gildenlöw
  • Moderna bilar ha blivit rullande ljudanläggningar. Här finns anslutningar för alla typer av mediaspelare.
Foto: Rolf Gildenlöw
  • Fyrhjulsdrivningssystemet kan låsas så att bilen har konstant 50:50-fördelning. Standard är också system som bromsar bilen automatiskt i branta nedförsbackar och även förhindrar att den börjar rulla vid start i backe.
Foto: Rolf Gildenlöw
  • Konkurrent: Ford Kuga 2,0 TDCi AWD 264 500 kronor.
Klenare motor än i provbilen. Bra prisbild.
Foto: Rolf GildenlöwFord Kuga 2,0 TDCi AWD
  • Konkurrent: Skoda Yeti TDI 4x4 273 400 kronor.
Bra 4x4-system från Haldex. Tuff design
Foto: Rolf Gildenlöw
  • Konkurrent: VW Tiguan 2,0 TDI 319 000 kronor.
Spelar i en egen division både vad gäller pris och kvalitetskänsla.
Foto: Rolf Gildenlöw

Föregångaren Tucson blev en säljsuccé för Hyundai och nådde en kundkrets som tidigare nog inte haft en tanke på att investera i en fyrhjuldriven suv. Nu byter bilen utseende, drivlina och även modellbeteckning. Frågan är om Hyundai ix35 också byter till en ny och yngre målgrupp?

Annons

Den ser definitivt fräckare och mera annorlunda ut än föregångaren, Hyundais nya lilla suv med modellbeteckningen ix35. Namnet Tucson är borta och Hyundai ersätter nu konsekvent alla mer eller mindre fantasifulla modellnamn med tråkiga siffror. För övrigt en trist trend i hela bilvärlden.

Men ix35 ser i alla fall inte lika trist ut som Tucson och marknadsfolket talar också öppet om att de med den här bilen vill attrahera förstagångskunder som har en dynamisk livsstil. Det brukar i klartext betyda att den nuvarande kundkretsen börjar bli oroväckande åldersstigen.

Ny dieselmotor

Hyundai ix35 är verkligen en helt ny bil, inte bara till utseendet. Längre, bredare men också lägre än Tucson. Dessutom har hjulbasen sträckts ut, fast bara med en futtig centimeter.

Tekniskt sett är den nya 2,0-litersdieseln mest intressant. Och den går att få med olika effektuttag - 136 respektive 184 hästkrafter. Körmässigt känns dock inte skillnaden så stor som den ser ut i siffror. Helt enkelt därför att även 136 har ett rejält vridmoment.

Men den svenske importören är övertygad om att majoriteten av kunderna här hemma kommer att välja den starkare motorn. Dessutom med fyrhjulsdrivning. Till skillnad mot Tucson går det nämligen att få den nya bilen med enbart framhjulsdrivning.

Däremot utrangeras den gamla V6-motorn. Den som vill köra på bensin får nöja sig med en 2,0-liters fyra på 163 hästkrafter. I andra länder kommer även mindre bensin- och dieselmotorer att erbjudas.

Växande bilklass

Körmässigt känns ix35 mer alert än Tucson, skam vore det ju annars, men bilen blir lite stötig på dåligt underlag. Förmodligen för att chassiet är anpassat för Europa. Den nya dieselmotorn är lite rå i tonen under acceleration men blir mer diskret när bilen kommer på rull. Fyrhjulsdrivningen kan i besvärlig terräng låsas 50:50 och i standardutrustningen ingår hillstart och downhill som hjälper föraren vid start i backe och vid bromsning i branta utförsbackar.

Trots ekonomiskt svåra tider tror Hyundai på en fortsatt tillväxt i just den här bilklassen eftersom man räknar med att många av de som i dag kör större så kallade stadsjeepar inom fem år kommer att byta ner sig till mindre fordon.

Hyundai ix35 tillverkas både i Sydkorea, Kina och Europa (Zilina i Slovakien) och når återförsäljarna i vår.

Mer läsning

Annons