Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nostalgi på båtmässan

/
  • Vänersnipa. Längd: 5,11 meter. Vikt: 250 kilo. Byggd: 1940-talet. Material: Fura, ek och gran i bordläggning, ekspant. Motor: Sda S-21, 2 hk.
  • Solö Ruff Längd: 7,25 meter. Vikt: 1 500 kilo. Byggd: 1956, Storebro Bruk. Material: Mahogny på ekspant. Motor: Volvo Penta B16. Maxhastighet: 16 knop.
  • Storö 3 Längd: 9,06 meter. Vikt: 3 500 kilo. Byggd: 1966, Storebro Bruk. Material: Mahogny, ek. Motor: Två Volvo Penta BB 170. Maxhastighet: 22 knop
  • Flygfisken. Längd: 3,35 meter. Vikt: 80 kilo utan motor. Byggd: I början på 1960-talet, Malmö Flygindustri. Material: Glasfiberarmerad polyesterplast. Motor: Evinrude 18 hk.
  • Realloy Längd: 5 meter. Byggd: 1954, Allmags varv, Orust. Material: Plastskrov, mahognyinredning, oregon pine i durken, däcket i plastad mahogny. Motor: Evinrude Big Twin, 30 hk
  • Optimistjolle Längd: 2,3 meter. Vikt: 35 kilo. Byggd: 1950-talet. Material: Mahogny. Segelyta: 3,5 kvadratmeter.
  • Repslageri, ett klassiskt hantverk som fanns till beskådning i jubileumshallen.
  • Tullracer TV 418 Längd: 10 meter. Byggd: 1947, Nilssons båtbyggeri, Strömstad. Material: Mahogny med sågade ekspant. Motor: Två Volvo Penta B20, 115 hk. Maxhastighet 20 knop.
  • Vänersnipa. Längd: 5,11 meter. Vikt: 250 kilo. Byggd: 1940-talet. Material: Fura, ek och gran i bordläggning, ekspant. Motor: Sda S-21, 2 hk.
  • Vänersnipa. Längd: 5,11 meter. Vikt: 250 kilo. Byggd: 1940-talet. Material: Fura, ek och gran i bordläggning, ekspant. Motor: Sda S-21, 2 hk.

Årets båtmässa i Göteborg var den 50:e i ordning. För att fira detta hade en speciell jubileumshall ställts i ordning.

Annons

Inne i den lilla jubileumshallen kunde besökarna beskåda gamla rariteter, främst träbåtar från 1950 och -60-talet. Där finns också gamla fiskebodar och andra tidstypiska miljöer.
En resa i nostalgins tecken alltså.

/Nyhetsbyrån NA Media

Mer läsning

Annons