Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Morrande katt kvalar in i premiumklassen

/
  • Bilen har helautomatisk belysning. När halvljuset tänds byter instrumenttavlorna färg till blått.
  • Under huven ruvar en vidareutvecklad V6-diesel på 275 hästkrafter. Plus en extra krockkudde som skyddar fotgängare om olyckan är framme.
  • Startknappens röda sken pulserar som ett hjärta. Tryck på den och det runda reglaget i förgrunden blir till en växelspak.

Det första som möter dig när du går i clinch med den nya katten från Castle Bromwich är det pulserande blodröda skenet från startknappen. När du trycker på den glider växelreglaget ljudlöst upp ur mittkonsolen och i nästa ögonblick börjar katten spinna. Förlåt, morra! Det sitter nämligen en V6-diesel under huven på Jaguar XF 3,0D och klorna är vassare än du kanske tror.

Annons

Jaguar XF lanserades i fjol och utvecklades under en mycket orolig period hos brittiska Jaguar Cars. Ägaren, amerikanska Ford, ville nämligen bli av med både Jaguar och Land Rover och lagom till XF-premiären 2008 stod det klart att dessa två klassiska bilmärken skulle hamna i indisk ägo. Nu återstår det att se om den brittiska katten i Tata Motors regi förvandlas till en bengalisk tiger.

Tata Motor är en gigantisk spelare inom bilindustrin och har den ekonomiska styrka som Ford Motor Company inte längre har. Dessutom har koncernens chef, med det klingande namnet Ratan Tata, lovat att engelsmännen ska få fortsätta att bygga genuint brittiska bilar – hemma i Storbritannien.

Jaguar XF ersätter S-Type, som aldrig blev någon succé, och tävlar nu mot premiumbilar som BMW 5-serien, Mercedes E-Klass och Audi A6. Utseendemässigt vinner Jaguar XF som är klassiskt vacker. Ska man tro amerikanska undersökningar så kvalar Jaguar in i premiumgänget också i fråga om kvalitet. Även andrahandsvärdet är på väg uppåt.

Men XF behövde en vassare dieselmotor för att hänga med toppgänget i Europa. Den 2,7-liters dieselsexa som utvecklades i samarbete med franska PSA (Peugeot-Citroën) och som fanns med vid premiären förra året har därför borrats upp till tre liter och ger med hjälp av sekventiell dubbelturbo 275 hästkrafter. Men än viktigare – vridmomentet är på 600 newtonmeter redan från 1 500 varv per min. Tryck gasen i botten vid en omkörning och det känns som om Arlanda Express kör in i kofferten.

Trots motorns imponerande prestanda nöjer den sig med 0,68 liter milen. Dessutom jobbar den tyst, vilket förstås är nödvändigt i den här finbilsklassen.

Apropå det som ruvar under huven, så döljer den inte bara motorn utan också en extra krockkudde. Om du skulle köra på en fotgängare skjuter kudden blixtsnabbt upp motorhuven några centimeter för att göra islaget mjukare och förhindra att den påkörde slår i vindrutetorkaren och andra aggressiva delar.

Jaguar XF är rejält utrustad redan från början. Läderklädsel, ädelträpaneler, automatväxellåda och nyckellöst startsystem är standard, liksom touchekontakter till innerbelysningen och handskfacksluckan. Det räcker med att stryka ett finger över lamporna så tänds eller släcks de.

Men det går förstås också att stryka under en del godsaker i tillbehörslistan som får priset att skjuta i höjden. Enbart Portfolio-paketet i min bil kostar 95 000 kronor.

Mer läsning

Annons