Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Miljötips: Elcykel

/

Hör du till dem som gärna ställa bilen hemma om cykelvägen inte var så lång, motvinden så jobbig och backarna så tuffa?

Annons

Då kan en elcykel vara en investering som hjälper dig att leva mer miljövänligt samtidigt som du får motion och frisk luft. El-laddningen blir också betydligt billigare än bensintankningen. Elcykeln har en liten elektrisk motor inmonterad på ramen, strax under sitsen. När cyklisten sätter ökat tryck på tramporna i uppförsbackar och motvind slår motorn till och ger extra kraft.
Det finns också modeller med gashandtag som kan köras enbart på batteriet, utan att man trampar. Elcyklar har funnits i flera år och görs av många tillverkare i olika modeller varav några är hopfällbara.
- Vi tycker att det är bra och välkomnar att cyklar utvecklas överhuvudtaget, säger Christian Juul, ordförande i Cykelfrämjandet.

Testning i vår
Särskilt bra tror han att elcykeln kan vara för dem som är äldre eller av någon annan anledning inte orkar riktigt. Vid ett besök i New York nyligen såg han många elcyklar i trafiken och tror att de blivit populära där eftersom de tar sig fram smidigt förbi trafikstockningar. Men han är inte odelat positiv.
- Vi arbetar mycket med miljöfrågor, och elcykeln använder ju energi. Men gör den att fler cyklar i stället för att ta bilen, så blir får den ju en positiv effekt, säger han.
I vår kommer Cykelfrämjandet att känna elcyklarna på pulsen.
- Vi ska göra ett test på elcyklar och jämföra dem. Det kommer i vår tidning i mitten av maj, berättar Christian Juul.

För och emot elcykeln
På miljöforumet Minplanet.se diskuterar man elcykeln. Mattias Goldmann, med ett flerårigt förflutet i Gröna bilister har testat den och konstaterar bland annat: ” Hur miljövänligt är det då att trampa elcykel? Inte alls, om man jämför med en vanlig cykel. Muskelkraft är mycket bättre än elkraft oavsett hur elen framställs. Men om elcykeln kan ersätta mopeden eller bilen, är det en stor miljövinst.”
I samma forum skriver Johan Olsson, ordförande i Medveten Konsumtion att han tror att det blir svårt att locka bilister och motorcyklister att gå över till elcyklar. ”Kan man däremot locka vissa moppe- eller vespa-åkare att gå över till elcykel så är det ju positivt”, skriver han.
De flesta elcyklarna tillverkas i Kina och där är de en stor succé.

Annica Brenander
Nyhetsbyrån NA Media

Mer läsning

Annons