Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mazda CX-7 med diesel - äntligen

/
  • Mazda CX-7 i ny upplaga behåller sitt karaktäristiska formspråk men har fått lite nya designelement i fronten. Men det mest intressanta syns inte - en ny dieselmotor.Foto: Rolf Gildenlöw
  • Mazda CX-7 i ny upplaga behåller sitt karaktäristiska formspråk men har fått lite nya designelement i fronten. Men det mest intressanta syns inte - en ny dieselmotor.Foto: Rolf Gildenlöw
  • Mazda CX-7 i ny upplaga behåller sitt karaktäristiska formspråk men har fått lite nya designelement i fronten. Men det mest intressanta syns inte – en ny dieselmotor. Foto: Rolf Gildenlöw
  • Designavdelningen hos Mazda i Hiroshima har fått fria händer med det mesta - som den här baklyktan till exempel.
  • Här ruvar det som Mazdas europeiska återförsäljare längtat mest efter - en ny och modern dieselmotor.
  • Instrumenttavlorna har blivit lite större och fått nya färger.
  • Nya material och en högre kvalitetskänsla kännetecknar interiören i nya CX-7.

Mazda CX-7 skulle inte säljas i Europa. Men efterfrågan blev så stor på den här sidan Atlanten att Mazda snabbt tog fram en version för europeiska bilköpare. Nu, drygt två år senare, kommer en uppdaterad CX-7 och äntligen finns en dieselmotor i sortimentet.

Annons

Redan när jag 2007 körde den första upplagan av Mazda CX-7 så märktes det tydligt att man främst anpassat bilen till Tyskland och inte så mycket till resten av Europa. Mera motoreffekt och tuffare chassisättning för att kunna hänga med på autobahn. På köpet fick vi sämre komfort och mera vägbuller.

Den bensinmatade 2,3-litersfyran på 260 hästkrafter känner vi igen sedan förra årgången men mer intressant är den helt nya fyrcylindriga dieseln på 173 hästar och 400 newtonmeter. Det är den maskinen som sitter i provbilen. Men den sexstegade automatväxellådan är fortfarande förbehållen de amerikanska köparna. Hur tänkte man då?

Och även om bilen faktiskt har blivit tystare men hjälp av andra stötdämpare och mer isolering så bullrar den fortfarande mer än många av konkurrenterna i klassen (med reservation för att provbilen har vinterdäck).

Succé i USA

I USA blev CX-7 en nästan omedelbar succé. I alla fall fram till den ekonomiska kraschen. Totalt har det tills nu sålts nästan 200 000 exemplar, de flesta i Nordamerika men drygt 30 000 i Europa.

I Sverige är den rätt sällsynt, kanske på grund av den lite oblyga prissättningen.

På plats bakom ratten kan man notera några nya finesser som multidisplay överst på instrumentpanelen, backkamera (standard) och navigation med 4,1-tums färgskärm. Det mesta är självklart extragodis i den här bilklassen.

Bilen har också fått ett nytt audiosystem med bluetooth och både förarstol och främre passagerarstol har nu elektriska justeringsmöjligheter. Fattas bara annat.

Understyrd

Köregenskaperna är godkända men på halt underlag blir bilen stundvis besvärande understyrd. Alla CX-7 som säljs i Sverige är fyrhjulsdrivna men systemet känns inte särskilt sofistikerat.

Två utrustningsversioner är aktuella på den svenska marknaden, Advance och Sport. Men bensinversionen finns bara som Sport. Merkostnaden för Sport är annars 33 000 kronor och då får man 19-tumshjul, xenonstrålkastare, nyckellöst låssystem, läderklädsel och nämnda navigationssystem.

Mazda CX-7 byggs liksom storebror CX-9 i Ujinafabriken i Hiroshima och eftersom Ford är delägare i Mazda så används samma plattform även till Lincoln MKX och Ford Edge.

Mer läsning

Annons