Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lyxbil som dövar miljösamvetet

/
  • Nya generationen Lexus RX kommer till Sverige enbart som hybrid och heter då 450h. Massor av dyr teknik som höjer vikten och inte lika bränslesnål som tillverkaren låter ge sken av. Foto: Adam Szabo-Jilek
  • Trä och skinn förhöjer känslan av lyx, men interiören andas en hel del Toyota. Och i Japan går den också att köpa i en billigare version under namnet Toyota Harrier.
  • Batterierna ligger dolda under bilen och inkräktar nästan inte alls på bagageutrymmet.
  • RX450h är en så kallad fullhybrid och på instrumentpanelens bildskärm går det att följa hur det avancerade styrsystemet jobbar för att ta vara på bromsenergi och hur batterier, bensinmotor och elmotorer samarbetar.

Bokstaven h på bakluckan har visat sig vara lösningen för den som vill fortsätta att köra stadsjeep utan dåligt miljösamvete. H står nämligen för hybrid, så i nya Lexus RX450h sitter både en bensinmotor och två elmotorer. Men miljövinsten är snålt tilltagen.

Annons

Lexus RX450h är förstås en vidareutvecklad version av 400h, som länge varit välrepresenterad i den kungliga huvudstaden. Ibland också med någon kunglighet vid ratten. Eller en blivande prins. Trots att den inte uppfyller Vägverkets miljöbilskrav vad gäller koldioxidutsläpp så har den haft miljöbilens alla fördelar i bland annat Stockholms stad och är dessutom mycket lågt beskattad.

Förklaringen är just bokstaven h i modellbeteckningen. Hybrid! Det betyder att bilen delvis drivs med el och då räknas plötsligt inte de egentliga utsläppen.

Men den här avancerade tekniken väger inte bara tungt hos våra beslutsfattare utan också rent fysiskt - 2,3 ton! Men så tvingas den också släpa med sig ett elverk på 249 hästkrafter (V6-motor som drivs med vanlig bensin) som ska försörja två elmotorer, en fram och en bak, på sammanlagt 235 hästkrafter. Den energi som blir över lagras i tre tungt vägande batteripackar (nickel-metallhydrid).

En tämligen konventionell bensinmotor, två vanliga elmotorer och en förhållandevis gammalmodig batteriteknik är knappast det som imponerar, utan snarare den styrenhet som automatisk ser till att hela systemet utnyttjas optimalt. Maximalt går det att få ut 299 hästkrafter till drivhjulen.

Men även med en sån här bil gäller det att du som förare måste ha mer i huvudet än i högerfoten. Det är näst intill omöjligt att komma ner i de förbrukningssiffror som fabriken anger. Under provkörningens olika etapper pendlade medelförbrukningen mellan 0,81 och 0,92 i stället för utlovade 0,63 liter milen.

En fyrhjulsdriven BMW X3 med en 3,0-liters diesel är lika snabb men är nästan 400 kg lättare och drar 0,74 liter milen - och är nästan 150 000 kronor billigare. Men skatten på en dieseldriven bil är av obegripliga skäl sex gånger så hög som för en hybridbil.

Lexus RX450h byggs i Fukuoka i södra Japan tillsammans med systerbilen Toyota Harrier Hybrid. Det kan vara förklaringen till att bilen på insidan andas mer Toyota än Lexus. Den där riktiga lyxbilskänslan vill inte riktigt infinna sig. Å andra sidan vet vi ju numera att upplevd kvalitetskänsla inte alls behöver vara detsamma som verklig kvalitet. Inte när vi snackar bilar och definitivt inte när vi snackar Toyota.

Nya RX450h är redan i sitt enklaste utförande utrustad med skinnklädsel, backkamera och tio krockkuddar men det finns också paketutrustning med bland annat aktiva krängningshämmare, head up display (viktig information projiceras i vindrutan), sidokamera, ventilerade stolar och stereoanläggning i världsklass. Och då kan priset lätt rusa iväg mot 800 000 kronor.

Det finns en enklare RX-version utan hybriddrift men den tas inte in till Sverige. Alla vill ha bokstaven h på bakluckan.

Mer läsning

Annons