Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Lita aldrig på någon”

/
  • Peter Folkesson arbetar på en trafikskola i Örebro. Hans budskap till mc-förare är att man aldrig ska lita på sina medtrafikanter - speciellt inte på våren.
  • Våren ger dubbel glädje för motorcykelälskarna. Men frihetskänslorna får aldrig komma före säkerhetstänkandet, menar Peter Folkesson.
  • Fortfarande omkommer många motorcyklister i trafiken varje år. Men andelen döda minskar i förhållande till antalet registrerade motorcyklar i trafik. Peter Folkesson tror att medelföraren har blivit mer förnuftig.

Våren är här och för motorcykelälskarna innebär det extra mycket glädje. Men fortfarande dödas många mc-förare i trafiken – så för en sund knutte kommer säkerhetstänkandet alltid först.
– Lita aldrig på någon, säger körskolelärare Peter Folkesson.

Annons

Det är 15 gånger så stor risk att dö eller att skadas allvarligt som motorcyklist än som bilförare. I fjol dog 51 motorcyklister på svenska vägar och året innan dog 60. Därför menar Peter Folkesson, som undervisar motorcykelelever på en trafikskola i Örebro, att budskapet aldrig kan upprepas för många gånger.
- Vi säger till våra elever att de aldrig ska lita på någon i trafiken och på våren är det extremt viktigt. Då måste man vara medveten om att bilisterna inte är vana vid motorcyklar på vägarna.

Antalet registrerade motorcyklar i trafiken har ökat kraftigt de senaste åren. Enligt statistik från vägverket fördubblades antalet mellan 1997 och 2006. 2006 fanns det cirka 270 000 registrerade motorcyklar i trafiken. Därefter ökade antalet ytterligare med mer än 25 000 fram till och med 2008. Det innebär att andelen döda förare per registrerad motorcykel i trafiken ändå har minskat kraftigt.

Folkesson tror det beror på att andelen förnuftiga mc-förare har ökat.
- De äldre knuttarna har blivit fler, de så kallade återfallsknuttarna. Människor som inte har åkt mc på många år börjar igen när deras barn har flyttat hemifrån. De som är över 50 har helt plötsligt fått råd och tid att köra motorcykel. Vissa av dessa kanske bara tar en eller två turer per säsong, säger han och fortsätter:
- Andelen så kallade glidare har ökat och fartdårarna har minskat. Det är häftigare att glida fram sakta på vägen än att köra snabbt.

Peter Folkesson berättar att det har blivit vanligare att människor går en så kallad avrostningskurs på våren. Där får man hjälp att träna balans, slalom, och bromsteknik. Dessutom ingår ofta teoripass på kurserna.
- Det gäller att börja försiktigt på våren. Då är man ringrostig och det går oftast vingligt till en början. Det kan vara livsfarligt att överskatta sin egen förmåga. Därför är en avrostningskurs nyttig, säger han.

En annan anledning till att andelen dödade har minskat tror Folkesson beror på att utrustningen har blivit bättre med åren och att förarna skyddar sig bättre.
-Ryggplatta är mer regel än undantag bland den vanliga mc-föraren i dag, säger han.

Den minskade andelen dödade till trots. Det faktiska antalet är fortfarande högt. Här följer därför några tips för en ökad säkerhet:

* Lita aldrig på medtrafikanterna. Ett litet misstag från en bilförare kan innebära döden för en mc-förare.
* Överskatta aldrig den egna förmågan. På våren är man exempelvis ringrostig och måste köra efter förutsättningarna.
* Se till att ha full kontroll på motorcykeln när det är dags att ge sig ut på vägarna. Bromsar, elektronik och belysning måste kontrolleras.
* Fortbilda dig teoretiskt och praktiskt. Gå kurser och öva teknik på bana.
* Ha alltid heltäckande skyddsutrustning. Använd gärna färggranna kläder som syns tydligt. Använd en bra hjälm.
* Njut av att åka sakta. Det är häftigare att ”glida” fram på vägarna än att köra som en galning.
* Tänk på att det kan ligga grus på vägarna – speciellt på våren.
* Slappna inte av. Säkerhetstänkandet måste alltid komma först.
* På våren måste man vara medveten om att det fortfarande kan bli halt efter kalla nätter.

Länk: Så har andelen motorcyklar i trafik ökat i jämförelse med antalet döda mc-förare.
http://www.svmc.se/upload/SMC%20centralt/Dokument/Dödade%20mc%20och%20bil%201980-2006.pdf

Mer läsning

Annons