Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Länder står i kö för uppfinning från länet

/
  • Politiker som deltog i ett EU-möte i Åre i slutet av juli fick chansen att provåka Flexiwaggon när man lastade bussen på järnvägsvagnen. Foto: Flexiwaggon
  • ”Utvecklingsarbetet är klart och provkörningarna avslutade så nu gäller det att sjösätta projektet”, säger Jan Eriksson, innovatör och grundare av Flexiwaggon. Foto: Stefan Nilsson

Bilden av en framtida mobilitet som bygger på eldrivna personbilar klarnar allt mer. Personbilstrafiken i Sverige har redan minskat sin miljöpåverkan markant men när det gäller den tunga trafiken är det tvärtom. Men det finns lösningar.

Annons

Det görs försök med olika former av biobränsle och hybriddrift för lastbilar – men vägen mot miljövänligare godstransporter ser kanske helt annorlunda ut. Flexiwaggon är ett litet företag i Östersund som har en stor vision om att göra långväga transporter billigare och miljövänligare och samtidigt minska antalet tunga fordon på våra landsvägar.

Nu skissar företaget på ett system för att transportera hela lastbilar på järnvägen. Nyckeln till framgång när det gäller att lyckas med kombinationen av landsvägstransporter och järnvägstransporter är smidighet. En smidighet som Flexiwaggon menar sig nå genom sitt speciella system för lossning och lastning av vagnarna.

– Vi behöver bara en ganska liten grusplan för att lasta, säger Jan Eriksson, innovatör och grundare av Flexiwaggon.

Genom det nya systemet kan lastbilschauffören själv sköta lastning och lossning med en knapptryckning på den vagn som bilen står på. Hela lastbilen körs upp på en specialdesignad järnvägsvagn och chauffören kan följa med i bilen - eller i en sovvagn i tågsättet. Det går också att skicka enbart lastbilen på järnvägen om transporten möts av en ny chaufför vid slutdestinationen.

Vinsten med den nya formen av transport består i markant mindre utsläpp, mindre slitage på lastbilarna och en utvilad chaufför när bilen väl nått resmålet.

Tittar vi på lösningen ur ett svenskt perspektiv så lastar man alltså lastbilen som vanligt i exempelvis Malmö, och kanske även på ett par ställen norr om Malmö. Sedan kör man till en hållplats längs stambanan där Flexiwaggon-tåget stannar, lastbilen körs upp och chauffören sover under resan till Stockholm. Väl framme i huvudstaden kör chauffören av och har då haft sin vila så att han direkt kan påbörja körningen ut till de kunder som godset är avsett för. I stället för 60 mil har lastbilen alltså bara rullat några mil.

Det första tågsättet är beräknat att rulla i slutet av 2010. Projektet har mött stort intresse både i Sverige och utomlands i länder som Danmark, Finland, Estland, Indien, Australien, USA, Kina och Ryssland. En av de större lastbilstillverkarna i Indien tänker sig exempelvis att leverera nybyggda bilar till sina kunder med den här lösningen.

Mer läsning

Annons