Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lämna körkortet i pant. Eller betala i förskott.

/

Åtgärder som blir allt vanligare när bensinstationerna har tröttnat på smitarna.

Närmare var tionde mack har tagit till sådana metoder, enligt branschens uppskattning.

Bensinsmitarna ska stoppas med pant

Annons

Vi har vant oss vid att få tanka på kredit. Först fylla tanken. Sedan betala.
Merparten av kunderna går in och betalar i kassan efter att ha tankat, även om nästan all betalning i dag sker med kort. Det beteendet gillar bensinhandlarna. Under besöket i butiken blir det kanske en cd, en tidning, lite rostskskyddsmedel och så en rullande korv. Sådant som handlarna tjänar extra på.

Men krediten skapar också möjligheten att stjäla. Det knycks drivmedel för omkring 50 miljoner kronor i Sverige varje år enligt branschorganisationen Svensk Bensinhandel.
– För en enskild handlare kan det vara oerhört kännbart. En medelstor bensinstation behöver sälja bensin en hel dag för att tjäna in en enda smitning, säger Robert Dimmlich, vd för Svensk Bensinhandel som organiserar runt 1 300 av landet 1 500 bensin- och servicestationer.

Smitningarna har ökat sett över en längre tid, men legat relativt konstant de senaste åren. Bensinhandlarnas vapen har däremot vässats. Man nöjer sig inte med övervakningskameror och rutiner som att inte slå på pumpen om en bil står med motorn på. Nu har det blivit vanligare att kunden får lämna körkort eller bensinkort i pant eller helt enkelt betala i förskott.
– För fyra år sedan var det väldigt ovanligt. I dag uppskattar jag att mellan fem och tio procent av stationerna har någon sådan åtgärd. Oftast kvälls- och nattetid, säger Robert Dimmlich.

Han tror inte att förskottsbetalning kommer att bli regel överallt. Då måste branschen göra gemensam sak så det blir lika överallt. Och branschen är inte överens. Oron för att kundernas köpbeteende påverkas eller att kunderna försvinner till en konkurrent är för stor.
– Vissa stationer är mer utsatta än andra och där kan det hjälpa med förskottsbetalning. Men det blir ett extra moment för kunderna och mer administrativt arbete för oss så det är inget vi egentligen vill ha, säger Martin von Arronet, informationschef på Shell. (TT)

Mer läsning

Annons