Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kraftfull miljöbil

/
  • Få bilar i den här prisklassen har en så klockren förarplats.
  • 2008 fick Audi A3 en diskret ansiktslyftning och nu har även motorprogrammet uppdaterats.  Foto: Rolf Gildenlöw

Sprillans nya Audi A3 är en kraftfull rackare som tar dig hela 125 mil bort – på bara en tank. Dessutom valdes modellen nyligen till Årets miljöbil i USA och är både billigare och starkare än Volvos motsvarande modell..

Annons

För bara några månader sen provkörde jag Audi A3 med en 1,6-liters diesel som nöjde sig med 0,42 liter milen, och redan då förvarnade tillverkarna i Ingolstadt om att en ännu mer energieffektiv diesel var på väg. Nu är den här. Visserligen kräver den 0,44 liter milen men levererar å andra sidan hela 140 dragvilliga hästar.

Nya Audi A3 2,0 TDI klarar att komma upp i 100 kilometer i timmen på 9,1 sekunder och har en toppfart på 210 kilometer i timmen. Den kvalar med god marginal in som miljöbil.

Årets miljöbil i USA. Det är nu 20 år sen Audi och VW Group presenterade TDI-teknologin, det vill säga en dieselmotor med turbo och direktinsprutning. Dagens 2,0-liters TDI-motor har förfinats och trimmats på en rad punkter och bland annat överladdats med variabel turbogeometri, commonrail insprutningssystem och Piezoinjektorer. Plus start/stopp-system och energiåtervinning från bromsarna.

Det är den här drivlinan som sitter under huven på vår sprillans nya Audi A3 och det var med den motorn som bilen nyligen tog hem titeln Green Car of the Year i USA. Alltså årets miljöbil.

För fort på tomgång. 125 mil kan du köra på en full tank. Utan att för ett ögonblick behöva ge avkall på komfort och prestanda. Tvärtom får du se upp vid 50-begränsningarna eftersom bilen på sexans växel rullar olagligt fort – på tomgångsvarv!! Utan minsta tendens till knorr. Dessutom så tyst att det är svårt att tro att det är en dieselmotor som gör jobbet.

Värt att notera är också att Audi A3 2,0 TDI i femdörrarsutförande (Sportback) är 18 000 kronor billigare än Volvos storleksmässigt jämförbara miljöbil, Volvo S40 Drive med start/stopp. Trots att tysken är 30 hästar starkare och får dra 600 kilo mer än svensken. Dessutom är kvalitetskänslan och köregenskaperna ett snäpp högre.

En stor plump i protokollet är dock att företaget inte har brytt sig om att jaga in den femte stjärnan hos Euro Ncap. Bilen har inte krocktestats sen 2003.

Mer läsning

Annons