Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kaxig, kantig och lite kostsam

/
  • Navigationen har en lättmanövrerad pekskärm. Men allt kostar extra. Till och med luftkonditioneringen.
  • Hastighetsmätaren kan tyckas lova lite väl mycket. Fortare än 175 kilometer i timmen går det nämligen inte.
  • En högteknologisk liten motor med variabel ventilstyrning som gör ett gott arbete för en låg bränslekostnad.

Toyota Urban Cruiser har flera av den förhatliga stadsjeepens fördelar men egentligen inte någon av dess nackdelar. Det skulle i så fall vara prislappen. Vill du ha den lilla lådan med fyrhjulsdrivning kostar den över 200 000 kronor.

Annons

Jag valde bort fyrhjulsdrivningssystemet och fick en Toyota Urban Cruiser för 156 000 kronor. Då hade jag även valt bort dieselmotorn som hör ihop med fyrhjulsdrivningen. I stället fick jag ett start- och stoppsystem som automatiskt stänger av motorn när föraren lägger ur växeln vid exempelvis ett rödljus. Men den är fortfarande lite dyr - Urban Cruiser är ju faktiskt inte mycket större än en Volkswagen Polo eller en Opel Corsa. Annat än på höjden. Dessutom måste man betala nästan 9 000 kronor extra för att få luftkonditionering, som ju numera är standard i snart sagt alla bilar.

Det du som köpare får betala dyrt för är förstås driftsäkerhet och erkänt hög byggkvalitet.

Fördelen med en högbyggd bil är förstås att det är lättare att komma i och ur och att de åkande får en mer upprätt sittställning. Bilen känns även rymligare och luftigare. Men det finns högbyggen som är billigare än Urban Cruiser, exempelvis Opel Meriva, Ford Fusion, Renault Grand Modus och Skoda Roomster. Fast ingen nöjer sig med så lite bränsle som den högteknologiska 1300-kubiksmotorn.

Fördelen med att välja Urban Cruiser med enbart framhjulsdrivning är att det då går att skjuta baksätet en bit extra och, så att säga, växla bagagevolym mot mer benutrymme.

Med prestanda, komfort och köregenskaper är det lite sisådär - det är inget som imponerar. 1,4-litersdieseln, som är alternativet till den lilla bensinaren, är aningen snabbare upp till 100 kilometer i timmen. Eller ska man kanske säga mindre långsam? Toppfarten 175 kilometer i timmen räcker i alla fall utmärkt på svenska vägar.

Bilen känns lite stötig och struttig på dåligt underlag och inbjuder inte till någon yster körning. Urban Cruiser är en utpräglad citybil. Förutom den lilla högkomprimerade bensinmotorn (kompressionsförhållande 11,5:1) finns alltså en 1,4-liters diesel i motorutbudet. Den är på 90 hästkrafter, alltså något mindre än bensinarens 100 hästar, men har ett betydligt mäktigare vridmoment. Dessutom är den snålare (0,45 liter milen) och klarar miljöbilsgränsen.

Samtidigt är den nästan 30 000 kronor dyrare! Dessutom är ju fordonsskatten på dieselbilar långt mer än dubbelt så hög. Eftersom miljöbilsrabatten inte längre finns måste förstagångsköparen alltså köra både natt och dag för att ta igen den merkostnaden. Och det är bara dieselversionen som går att få med fyrhjulsdrivning som då kostar ytterligare drygt 15 000 kronor. Slutpriset blir hela 200 600 kronor.

Mer läsning

Annons