Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kabe bygger husvagnar för framtiden

/
  • Kabe har tillverkat sina rödvita husvagnar i 50 år och Alf Ekström känner tillförsikt inför framtiden. Foto: Stefan Nilsson

Svensk fordonsindustri är inte bara Saab och Volvo. Kabe i Tenhult utanför Jönköping har tillverkat husvagnar i mer än 50 år. Och visst känner företaget av lågkonjunkturen men det råder ingen krisstämning i Sveriges husvagnscentrum.

Annons

– Allt vi gjort under högkonjunkturen är en förberedelse för att möta nedgången. Under de goda åren har vi gjort stora investeringar i maskiner och i förändringar i produktionsmetoden, säger Alf Ekström som är vd för Sveriges största husvagnstillverkare.

Alf talar gärna om den nya tillverkningslinan där man hämtat inspiration från Toyota-modellen med så kallade takttider – det vill säga att produktionshastigheten anpassas efter efterfrågan – som styr produktionsvolymen i fabriken.

I princip har man skruvat ned tiderna något för att möta den minskade efterfrågan, men Alf är tydlig med att de är beredda att skruva upp takttiderna igen när det vänder.

– Vi har märkt en svag uppgång under senvintern, men det är för tidigt att säga vad det beror på, säger han.

Husvagnsbranschen är lite speciell eftersom kunderna börjar teckna order redan i augusti för leverans inför nästa säsong. Några vill ha vagnarna redan under hösten medan andra väntar till våren.

– Under den stora husvagnsmässan som hålls under sensommaren på Elmia här i Jönköping tecknar vi order som motsvarar 15-20 procent av vår årsproduktion, säger Alf.

Det betyder att det är drömmarna efter förra årets husvagnssäsong som förverkligas under vintern så att kunden har sin nya vagn till den här säsongen. Många order tecknades alltså innan krisen slog till på allvar.

Antalet beställningar har efter höstens konjunkturnedgång minskat hos Kabe men nedgången är inte lika dramatisk som i andra delar av svensk fordonsindustri.

Den följer i stort den internationella fordonsindustrin vilket betyder en nedgång på 30 procent.

Tittar man på personalstyrkan så har den minskat med 45 procent från februari 2008 till februari 2009. Men frågar man Alf om framtiden skiner han upp. Han är övertygad om att det snart kommer att vända.

– Vårt unika system för uppkoppling till både färskvatten och avlopp börjar slå igenom nu. Jag tror mycket på det här eftersom många använder sina vagnar som en slags sommarstuga.

– Vår ambition är att göra vagnarna så användarvänliga som det bara går.

Mer läsning

Annons