Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Här finns landets mest enögda bilister

/
  • Mikael Tjäder, bilmekaniker på Frösön, tror att många drar sig för att byta en trasig lampa för kostnadens skull.
  • Så här ser det ut på de flesta nyare bilar när man öppnar huven. Inte så lätt för bilägaren att själv kunna byta lampa då.

Hör du till de många bilister som kör omkring med bara ett halvljus? Då verkar du inte vara ensam. Enligt samstämmiga uppgifter från bilmekaniker, bilprovningen och polisen verkar det som om länet har mest "enögda" bilister i landet.

Annons

Mikael Tjäder på Frösön har jobbat som bilmekaniker i snart 40 år. Han har under senare tid bekymrat sig för att bilisterna ofta struntar i att de kör med trasiga belysningar på sina bilar.

– Under senaste året har det blivit vanligare och vanligare och det beror två saker. Dels kan inte bilägaren själv byta sina lampor på de nyare bilarna och dels har de inte råd, eftersom det kan kosta flera tusenlappar att få sin lampa bytt på verkstad. Skulle bilägaren mot förmodan lyckas byta lampa själv, så hamnar den många gånger fel och bländar mötande bilister i stället.

Enligt Mikael Tjäder har det aldrig varit så många "enögda" bilar ute på vägarna som nu.

– Jag gjorde en egen undersökning för en tid sedan och körde några kilometer mellan Önevägskorset och Frösöbron på Vallaleden. Under den sträckan mötte jag 37 bilar. Sju av dem hade bara ett halvljus och tre var helt mörklagda på ena sidan.

– Eftersom jag vet hur otäckt det är att möta en bil med bara ett lyse efter en smal väg i mörker, så är det lätt att förstå vilken trafikfara det är.

Mikael Tjäder har ett förslag för att få bilisterna att höja standarden på sina billysen:

– Låt märkesverkstäderna stå för kostnaderna för lampbytet och låt kunderna enbart få betala själva lampan. Då skulle många fler byta sina trasiga lysen och trafiksäkerheten höjas avsevärt.

På Berners i Östersund har de redan anammat en del av Mikael Tjäders förslag.

– Vi har reducerat priset för byten av lampor för att våra kunder ska kunna byta ut dem när de går sönder. Nu betalar kunden själva lampan som kostar cirka 170 kronor. Sedan tar vi cirka 250 till 300 kronor för monteringen, säger servicerådgivaren Peter Lidén på Berners.

– Men visst kan det bli dyrare. Vill kunden ha en xenon-lampa, så kostar bara den uppåt 1700 kronor. Då blir det förstås annat slutpris.

Peter säger också att det finns bilmodeller där ett lampbyte kan kosta många tusenlappar.

– Då är det oftast nyare bilar med ledbelysning, säger han.

På Bilbolaget kostar en normallampa med byte ungefär lika som Berners. De har också subventionerade priser på lampbyten.

– Men jag tror inte att det är priset som avskräcker, säger verkmästaren Håkan Eriksson, kanske mer krånglet att behöva åka till en verkstad för att byta sin lampa. Eftersom det är högspänning i elsystemet så rekommenderar vi våra kunder att åka hit för att få sina lampor utbytta i stället för att pröva själv.

Vad tror du om att bjuda på bytet av glödlampan?

– Det är inte hållbart. Vi är ett affärsdrivande företag och måste ta betalt för våra kostnader, säger Håkan Eriksson.

Tommy Persson från Strömsund är chef för bilprovningens riksgrupp. Han håller med Mikael Tjäder om att det har blivit allt vanligare med enögda bilar på vägarna.

– Jag tror också att det är en ekonomisk fråga. Folk har inga pengar nu efter jul att satsa på sina bilar. Det kan vara mycket dyrt att byta en strålkastarlampa.

Tommy Persson tror att många av viltolyckorna som händer kvällstid beror på att bilisterna har bristande belysning.

– Det är en betydande olycksrisk att bara ha lyse på ena strålkastaren, säger han.

Vad händer på Bilprovningen om du har en trasig lampa?

– Då blir det en vilkorstvåa som det heter. Det innebär att bilföraren själv ska byta lampan så fort som möjligt. Är det en äldre bil och föraren har en lampa med sig, då kan vi hjälpa till med bytet.

– De nyare xenon-lamporna får vi inte röra, säger Tommy Persson.

Chefen för trafikpolisen i Östersund, Anders Könberg, håller med om att de jämtländska bilisterna slarvar med sina lysen.

– När vi har besök av poliser från andra delar av landet som kommer hit och hjälper till, exempelvis vid en trafikkontroll så brukar de påpeka att det finns så många bilister i länet som bara har ett halvljus. Många fler här än i övriga Sverige, tycker de.

Vad kostar det i böter att köra med ett halvljus?

– Har du ett lyse ur funktion är bötesbeloppet 500 kronor. Skulle bägge framljusen vara sönder är böterna 1 600 kronor. Men då får du också lämna bilen på platsen.

Vad tror du om idén att låta märkesverkstäderna stå för lampbytet.

– Idén är bra, men jag förstår också om inte verkstäderna vill jobba gratis i flera timmar för att byta en lampa som sitter krångligt till.

Annons