Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Här är bilen världen väntar på

/
  • Bildtext 1: Stolta GM-chefer flankerar Chevrolet Volt. Till vänster om bilen koncernchefen Rick Wagoner och till höger produktchefen och vice ordförande Bob Lutz samt operative chefen Frederick Henderson.
Foto:  John F Martin
  • Bildtext 1: Stolta GM-chefer flankerar Chevrolet Volt. Till vänster om bilen koncernchefen Rick Wagoner och till höger produktchefen och vice ordförande Bob Lutz samt operative chefen Frederick Henderson.Foto:  John F Martin
  • Bildtext 2-3: Chevrolet Volt laddas på tre timmar i en vanlig vägkontakt och sladden blir inte strömförande förrän den anslutits till bilen, försäkrar Frank Weber som är GM:s utvecklingschef.Foto: Olaf Gallas
  • Bildtext 2-3: Chevrolet Volt laddas på tre timmar i en vanlig vägkontakt och sladden blir inte strömförande förrän den anslutits till bilen, försäkrar Frank Weber som är GM:s utvecklingschef.Foto: Olaf Gallas
  • Bildtext 4: GM-chefen Rick Wagoner bakom ratten i en prototyp av Chevrolet Volt, bilen som han hoppas ska rädda koncernen undan konkurs.Foto: Steve Fecht
  • Bildtext 5: Den T-formade batteripacken kommer från koreanska LG Chem och består av mer än 200 celler som ger 16 kWh. Och det väger 180 kilo.Foto: Olaf Gallas
  • Bildtext 6-7: Chevrolet Volt kommer snart att få efterföljare. Toyota kan rent av hinna före ut till butikerna och även Volvo ligger i frontlinjen.Foto: John F Martin

Det här är bilen som ska rädda General Motors. Och Frank Weber är mannen som ska förverkliga bilen som världen väntar på. En bil som du kan ladda hemma i vägguttaget, som kostar bara ett par kronor milen att köra och som inte släpper ut några avgaser alls. Chevrolet Volt kommer också att få europeiska syskon - på ett av dem kan det komma att stå Saab.

Annons

Under galgen och med smart marknadsföring har General Motors blåst upp förväntningarna kring sin kommande hybridbil Chevrolet Volt till närmast gudomliga dimensioner. Det här är fordonet som ska revolutionera bilismen och rädda världens största företag, har det hetat.

Ändå är den egentligen inte ett dugg revolutionerande och inte ens en äkta hybrid.

– Vi kallar det här för en elbil med förlängd räckvidd (Extended range electric vehicle), säger projektets chef Frank Weber när vi möter honom i Rüsselsheim i Tyskland, där Opel ska bygga systerbilen Ampera på samma plattform.

En plattform som döpts till Voltec och som är utvecklad för att passa flera GM-modeller. Även Saab!

 

Hushållsström

Bilen har visserligen två motorer, en elmotor på 150 hästkrafter (111 kW) och en fyrcylindrig bensinmotor på 100 hästkrafter (74 kW), men bara elmotorn används för att driva bilen. Bensinmotorn går bara igång då batteriet är slut och driver då en generator som förser elmotorn med ström.

Så här långt är ingenting särskilt märkvärdig med Voltec. Det är det T-formade litiumjonbatteriet på 180 kilo, som ligger i kardantunneln och under baksätet, som är det unika. Det kan på tre timmar laddas fullt med vanlig hushållsström (230 volt).

– 80 procent av européerna kör max fem mil om dagen, berättar Frank Weber. Det här batteriet räcker till sex mils körning. Då behöver bensinmotorn alltså aldrig användas. Du kör utan avgaser och till en kostnad av kanske två kronor milen.

Pendeltrafik

Det går att köra ytterligare drygt 40 mil med full bensintank men Voltec är i första hand ett drivsystem för pendeltrafik.

– Den här tekniken kommer att passa er svenskar bra, tror Frank Weber. Ni är ju vana vid att koppla era bilar till eluttag under vintern och ni har redan mängder av p-platser med elstolpar.

Enligt ECE-normen drar Chevrolet Volt/Opel Ampera bara 0,16 liter milen och utsläppen av koldioxid stannar på rekordlåga 40 gram/kilometer.

Redan nästa år ska Chevrolet Volt finnas ute hos GM-handlarna och i mitten på 2011 är Opel Ampera produktionsklar. Något officiellt pris finns inte men det lär hamna på närmare 300 000 kronor. Då ger GM tio års garanti på batterierna, alternativt 24 000 mil, och det är väl nästan så mycket du måste köra för att den lägre driftskostnaden ska kompensera det högre inköpspriset. Men under tiden gör du en insats för miljön.

Mer läsning

Annons