Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Gudinnan” fyller 55

/
  • Citroën DS presenterades på Paris Motor Show 1955 och slog igenom stort. Kändisarna  stod i kö och fler exemplar än vad som var tillverkade beställdes under showen. Här visas bilen i Bryssel.Foto: Citroën Communication

Fransmännen kallar den för ”Gudinnan”, svenskarna för det lite mindre sobra ”Paddan”. Citroën DS var med sin gasfjädring och strömlinjeformade design unik i sitt slag och gjorde braksuccé när den presenterades för 55 år sedan.

Annons

Året var 1955 och folk bara stod och stirrade. Bilen som lanserades på Paris Motor Show var ljusår ifrån vad någon sett tidigare. Strömlinjeformad design, gasfjädring, servobromsar och halvautomatisk växellåda gjorde Citroën DS till 50-talets främsta nykomling på bilmarknaden. Redan den första timmen såldes över 700 bilar och när mässan var slut hade 12 000 bilar beställts.

Lockade kändisar. Citroën DS fick snabbt ikonstatus i Frankrike, alla ville ha en och kändisarna stod i kö. Brigitte Bardot ville ha en DS och det var i en sådan som Charles de Gaulle undkom ett attentat i Petit Clamart 1962. Inte konstigt att förkortningen DS utlästes som la déesse – gudinnan. I Sverige tog vi fasta på formen och här kallas den rätt och slätt för ”Paddan”. Citroënentusiasten Lars Nilssons intresse för bilen väcktes tidigt.

– Jag blev fascinerad av tekniken. Synd att den är så ful bara, tänkte jag. Men efterhand har jag börjat gilla den speciella designen.

Lars Nilsson menar att det som var så unikt med ”Paddan” när den kom, och fortfarande är speciellt i dag, är att det användes så många nya material och arbetsmetoder på en enda bil.

– Formmässigt var den väldigt speciell, folk tyckte det var ofattbart att en bil kunde se ut så på 50-talet, säger han.

I dag finns det bara drygt tusen kvar i Sverige och inte ens hälften är i körbart skick, berättar Lars. Han äger en själv och menar att den absolut kan användas som bruksbil, men han föredrar att bara ta ut den ur garaget när vädret är fint och turen blir njutbar.

– När man kör den känns det som att sväva. Man flyter liksom ovanpå världen och gungar fram som i en båt på havet.

Mer läsning

Annons