Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gratisreflexer från NTF ett minne blott

/

Dela ut reflexer och ge skolor gratis information om trafiksäkerhetsfrågor är ett blott minne för NTF.

Föreningen har fått mindre pengar att röra sig med.

Annons

Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTF, har mindre pengar än tidigare för sin verksamhet. Främst beror det på att föreningen fått mindre verksamhetsbidrag av regeringen.

– Lokalt hade vi också ett underskott för 2010, säger föreningens styrelseordförande Per Söderberg.

Den direkta följden är att de måsta hitta ännu närmare samarbete med andra organisationer vad gäller olika trafiksäkerhetsprojekt samt att de får dra in på allt möjligt.

Redan i fjol började NTF i Jämtlands län med att minska de egna kostnaderna.

– Vi bytte lokal och hyr nu lokaler på Campus i Östersund som är en tredjedel så stora som tidigare. Vi har en anställd istället för två till tre som vi haft tidigare, och vi har gjort oss av med miljöbilen vi leasade, säger Per Söderberg.

På frågan vad de minskade anslagen konkret innebär svarar han att det bland annat inte kommer kunna dela ut gratis reflexer som tidigare.

– Vi kommer också få problem att ställa upp gratis på skolor med kostnadsfri information om trafiksäkerhetsfrågor.

Det tycker han inte känns bra alls.

– Det är viktigt att börja arbeta tidigt med sådan information.

I början av 2010 ansökte NTF Jämtland hos länets kommuner att ställa upp med bidrag för att stöda föreningens arbete. Men det gick inte hem.

– Vår ambition var att få en krona per kommuninvånare från länets kommuner för att arbeta med trafiksäkerhetsfrågor. Om jag minns rätt, och det tror jag att jag gör, så var det bara Härjedalens kommun som sa ja till det, säger Per Söderberg.

Men de arbetar vidare för att hitta pengarna som behövs kunna fortsätta jobba för trafiksäkerhet. Bland annat uppvaktas landstinget i frågan om att ge bidrag till verksamheten.

– NTF har också en stor kongress i Östersund i april när vi ska prata vidare om hur vi ska arbeta i framtiden, säger Per Söderberg.

– Det är synd att NTF inte längre får fortsätta vara navet i trafiksäkerhetshjulet.

Mer läsning

Annons