Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Full gas på skitbränsle

/
  • Det är inte lätt att se att det här är en ny VW Passat Variant. Baklyktorna är dock avslöjande.Foto: Rolf Gildenlöw
  • Volkswagen faller inte för frestelsen att locka köpare med moderna former och djärva linjer. Här handlar det om klassisk stilren design. Grannen kommer knappast att märka att man köpt ny bil.Foto: Rolf Gildenlöw
  • Att tanka gas är idiotenkelt. Koppla på slangen och tryck på knappen. Sen sköter det sig självt. Men norr om Göteborg blir det allt glesare mellan tankställena och den som vill ha enbart biogas i tanken får räkna med att påfyllningen kan dra ut på tiden.Foto: Rolf Gildenlöw
  • Förarplatsen är inte precis charmig och insmickrande men funktionell och med hög finish i varje detalj.Foto: Rolf Gildenlöw
  • Tändningsnyckeln fungerar även som startknapp.Foto: Rolf Gildenlöw
  • Spaken till p-bromsen är på väg att bli ett minne blott. Nu är det bara en knapp. Så glöm det där med handbromsvändning! Auto hold hjälper föraren vid start i backe.Foto: Rolf Gildenlöw
  • Linsen till backkameran sitter bredvid nummerskyltbelysningen och gör ingen som helst nytta så här års. Är den inte igensatt av snö så är den begravd i ett lager med vägsalt och smuts.Foto: Rolf Gildenlöw
  • Det är inget direkt priskrig på biogas så det kan skilja flera kronor per kubikmeter mellan olika mackar.Foto: Rolf Gildenlöw
  • Eco Fuel-versionens bagageutrymme sväljer ungefär 80 liter mindre än vanliga Passat Variant. Installationen av gastankarna är dock betydligt elegantare än hos gasdrivna Volvo V70 AFV.Foto: Rolf Gildenlöw
  • Världens bästa motor! Det har den här lilla 1,4-litersmotorn faktiskt blivit utsedd till. Med biogas som bränsle gör den än mer skäl för titeln.Foto: Rolf Gildenlöw
  • Volkswagen faller inte för frestelsen att locka köpare med moderna former och djärva linjer. Här handlar det om klassisk stilren design. Grannen kommer knappast att märka att man köpt ny bil.Foto: Rolf Gildenlöw
  • Audi A4 Avant 2,0 TDI.Foto: Rolf Gildenlöw
  • Ford Mondeo 2,0 Flexifuel.Foto: Rolf Gildenlöw
  • Volvo V70 AFV.Foto: Rolf Gildenlöw

Med full gas redan från start och tankad med skitbränsle går nya VW Passat Variant Eco Fuel i mål som klassens miljövinnare. För bra för att vara sant? Ja, dessvärre har alltför få bilister i dag tillgång till biogas.

Annons

Volkswagen är knappast den som flirtar med sina kunder med hjälp av trendriktiga former och insmickrande linjer. Det gäller även nya Passat Variant som visserligen inte har många synliga bitar gemensamt med föregångaren men som det ändå krävs ett tränat öga för att identifiera.

Nya baklyktor och ny grill är väl de mest iögonfallande förändringarna.

Det här betyder också att bilen har kvar sitt generösa och lättlastade bagageutrymme. Den klår nya Volvo V60 med god marginal och kan nästan utmana V70.

Naggat bagagerum

Just bagageutrymmet är dock lite naggat i kanten i Eco fuel-versionen. Den kan alltså köras på både gas och bensin och kräver då förstås en extra tank under bagagerumsgolvet. Men den är mindre utrymmeskrävande än i Volvos gasbil. Och ger heller inte samma räckvidd. Jag fick i 30 kubik biogas och 31 liter bensin och det ska vid normal körning räcka till dryga 90 mil. Då täcker gasen nästan 50 mil, lite beroende på yttertemperatur.

Det största problemet med just biogas är att tankställena fortfarande är få. På västkusten och söderut finns det däremot ett rätt väl utbyggt nät för naturgas, men den är inte lika miljövänlig.

Världens bästa motor

Bilen drivs av världens bästa motor. Jag har själv varit med och röstat fram den lilla 1,4-litersmotorn till Årets motor, så det är förstås sant. Med hjälp av direktinsprutning och med både turbo och kompressor ger den 150 hästkrafter till en bensinförbrukning på 0,68 liter milen.

Att mata TSI-motorn med gas kräver modifiering av kolvringar och ventiler eftersom arbetstrycket är högre och gas inte smörjer lika bra som bensin. Munstyckena för insprutning av gasen har integrerats i insugningsröret. En speciell styrenhet ställer automatiskt om motorn till bensindrift när gasen är slut.

Gasversionen av nya VW Passat är dyrare än de miljöbilsklassade dieselalternativen så det lär bli svårt att locka kunderna med en Eco fuel. Att skatten är låg är ett klent argument när alla miljöbilar är skattebefriade i fem år. Så det lär väl bli som tjänstebil den dyker upp - och som en perfekt begagnadbil om några år.

Fotnot: Skitbränsle? Ja, biogas framställs huvudsakligen i anslutning till reningsverk i samband med anaerob nedbrytning av organiskt avfall.

Mer läsning

Annons