Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Full gas med nya Passat TSI Eco Fuel

/
  • Två bränslemätare, en i varvräknaren och en i hastighetsmätaren, är det enda som på insidan skvallrar om att du kör en Eco Fuel-bil.
  • Full gas med Volkswagen Passat Variant TSI Eco Fuel. Under golvet på bilen döljer sig både gas- och bensintankar som tillsammans ger en räckvidd på ungefär 90 mil. Foto: Rolf GildenlöwVälordnad och funktionell förarplats har gjort Volkswagen Passat till en populär tjänstebil för långfärdsbruk.
  • Under motorhuven skvallrar bara en liten varningsskylt om att det krävs specialkompetens för att skruva i den här maskinen.
  • Bilen har två påfyllningsrör bakom tanklocket: det ena för gas och det andra för bensin. Det finns inte en chans att göra fel.
  • Volvo V70 2,0F265 900 kronor.Sveriges tjänstebilsfavorit. Gasdriven version på väg.
  • Ford Mondeo Kombi 2,0 Flexifuel230 800 kronor.Likadan motor som i Volvo V70 2,0F. Mest prisvärda miljöbilen  i klassen.
  • Saab 9-5 Kombi 2,0t  Bio Power258 900 kronor.Snart världens äldsta serietillverkade bilmodell. Törstig på etanol.

Efter Volvos överraskande helomvändning i vintras ser det nu ut att åter våras för biogas som fordonsbränsle. I dagsläget har Volkswagen, som är stora på gasbilar hemma i Tyskland, ett rejält försprång.

Annons

Många trodde nog att Volvos sorti från gasbilsmarknaden härom året skulle innebära dödsstöten för fordonsgas i Sverige. Argumentet från Volvos sida var att statens ensidiga satsning på etanol gjorde det olönsamt för både biltillverkare och gasleverantörer att fortsätta den ojämna kampen. Men nu gör Volvo en helomvändning: i vår går det åter att få V70 och S80 konverterade för gasdrift. Nu kommer det också att satsas på distributionsnätet.

I Tyskland har Volkswagen-gruppen länge levererat gasdrivna bilar och med nya Passat Variant TSI Eco Fuel har man eliminerat det som de svenska spekulanterna varit mest kritiska mot – klena prestanda och dålig räckvidd. Med en direktinsprutad 1,4-litersmotor, som får hjälp av både en turbo och en kompressor, tar sig bilen 48 mil på en full tank (21 kilo gas). Med reservtanken, som innehåller 31 liter bensin, går det att köra ytterligare 42 mil.

Trots att du färdas relativt miljövänligt bjuder bilen på fullt tillräckliga prestanda – 150 hästkrafter, 0-100 kilometer/timme på 9,8 sekunder och en toppfart på 213 kilometer/timme. Vem behöver mer än så?

En manuell växellåda med sex steg är standard men i provbilen sitter en sjuväxlad automatisk DSG-låda (Direct-Shift Gearbox) som faktiskt är lite snålare än den manuella transmissionen. Vilket förklaras av att DSG-lådan i grunden fungerar som om den vore manuell, men låter elektroniken effektivt sköta växlingarna med hjälp av dubbla kopplingar.

Att mata TSI-motorn med gas är inte så enkelt eftersom arbetstrycket är högt och gas inte ger samma smörjeffekt som bensin. Turboaggregat, kolvringar och ventiler är därför modifierade och insprutningsmunstyckena för gasen har integrerats i insugningsröret.

Motorn har också försetts med en nyutvecklad styrenhet som ställer om motorn automatisk från gasdrift till bensin när gasen är slut. Föraren får ett meddelande på instrumentpanelen när det sker, i övrigt märks ingenting.

Gastankarna ligger under bilgolvet och stjäl i princip inget utrymme alls. Men jämfört med en Passat Variant med 160-hästars bensinmotor är den nästan 100 kilo tyngre. Den är också drygt 25 000 kronor dyrare och även 10 000 kronor dyrare än dieselversionen med 140 hästar.

Men eftersom den är klassad som miljöbil så bjuder staten som bekant på en del ekonomiska förmåner. Miljöbilspremien ersätts från den 1 juli i år av fem års befrielse från fordonsskatt, även om lagen inte träder i kraft förrän 2010. Eftersom den förmånen följer bilen och inte, som miljöbilspremien, enbart gynnar nybilsköparen, bör andrahandsvärdet på en miljöbil som den här bli högre.

Mer läsning

Annons