Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Franska Posten byter till elbilar

/
  • Den eldrivna Berlingon tar fem åkande och har ändå plats för mycket bagage.Foto: Stefan Nilsson

I Sverige valde Posten snåla dieselbilar när det var dags att skaffa nya små distributionsbilar. Franska La Poste satsar på eldrift och budet gick till Citroën. En investering för miljön med en bil där eldriften kommer till sin rätt.

Annons

Citroën har tidigare haft eldrivna skåpbilar som C15, 1989, och en eldriven version av Berlingo som byggdes 1998, så det var ingen större överraskning att franska La Poste hörde sig för om en eldriven skåpbil. De första 250 bilarna är redan nu under produktion och det handlar om en bil som byggs på den förra generationen av Berlingo-modellen men med en helt ny drivlina och ny strömförsörjning. Det är teknikföretaget Venturi som har utvecklat drivlinan med batterier, styrning av dem och motorn som driver bilen.

När jag provkör bilen upplever jag den som extremt lättkörd. Det enda man behöver göra är att välja om man vill framåt eller bakåt. Inga växlar att hålla reda på och bra acceleration upp till runt 70 kilometer i timmen, sedan blir bilen lite sävlig. Jämfört med en bil med dieselmotor är det påtagligt tystare både inne i bilen och utanför.

Alla elbilstillverkare, utom Think, talar sig varma för litiumjonbatteriet som den överlägset bästa lösningen för att lagra energin men Citroën och Venturi valde ett natrium/nickelkloridbatteri i stället. Batteriet kallas för Zebra, vilket står för Zero Emission Battery Research Activity, och de största fördelarna är att råvarutillgången är så gott som obegränsad och allt är helt återvinningsbart.

Den kemiska reaktionen i batteriet bildar nickel och koksalt av natrium och nickelklorid. Batteriet arbetar vid en hög temperatur på runt 300 grader och det har en kraftig isolering för att kunna hålla den här temperaturen. Batteriet lämpar sig utmärkt till bilar som används dagligen och som sedan står på laddning när de inte används. De ska fungera utmärkt i temperaturer från minus 40 till plus 70 grader Celsius.

Batteripris viktigt. I Berlingo utgör batteripaketet 15 procent av bilens vikt men den lastar trots det 500 kilo och lastvolymen är hela tre kubikmeter. Natrium/nickelkloridbatteriet beräknas få drastiskt minskade produktionskostnader och lämpar sig kanske bra för transportfordon där priset för batteriet ofta är viktigare än dess volym och vikt. En transportbil har ett chassi konstruerat för högre vikt och köregenskaperna påverkas därför inte lika mycket av batteriets vikt.

Skulle Posten i kalla Sverige kunna använda den här bilen i stället för en dieseldriven Fiat?

– Absolut, svarar Nicolas Mauduit, tekniker hos Venturi. Kyla är inget problem. Elbilen fungerar även när det är riktigt kallt och vi kan värma den med en bilvärmare som drivs med biobränsle, förklarar han.

Mer läsning

Annons