Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Frankfurtmässans snackis

/
  • Nya Saab 9-5 drar blickarna till sig och inte bara för sina snygga former utan även för dess oväntade storlek. När många satsar på mindre bilar visar Saab sin största bil någonsin, större och med mer utrymme än konkurrenterna blir bilen viktig i klassen. Men varför är det då så svårt att komma in i bilen utan att slå huvudet i taket och varför ryms knappt personer som är längre än 185 centimeter?Foto: Johannes Collin
  • En ny Trabant!? Den gamla östtyska folkbilen Trabant eller Trabi som den kallades tillverkades ända fram till 1990 och var vid slutet långt efter konkurrenterna i precis allt. Den 23 hästkrafter starka tvåtaktsmotorn räckte precis för att driva fram bilen som bara vägde 620 kilogram.
  • Opel Ampera är en elbil som tar hjälp av en bensindriven generator för att ladda batterierna när de tar slut. Ampera kan köras på enbart batterier  i sex mil men tack vare generatorn tar sig bilen ytterligare 50 mil innan tankning.

Bränsleslukare och klimatförstörare! Budskapet på den stora skylten som Greenpeace hängt upp mitt emot bilsalongen i Frankfurt är solklart. Men sammankopplingen med årets internationella bilsalong i Frankfurt är inte helt rättvis för här visas fler miljöbilar än någonsin.

Annons

De större biltillverkare visar minst en elbil, de flesta har hybridbilar på gång och alla satsar på att göra sina redan snåla bensin- och dieselmodeller ännu snålare.

Mitt bland alla världsnyheter och framtidsvisioner utmärker sig ett bilföretag på att dra mer folk till presskonferensen än många andra betydligt större biltillverkare. Alla pratar om Saab, i samtal med utländska kollegor glider samtalet snabbt in på Saab och på morgonprogrammen på tysk tv pratas det om - Saab.

Att nya Saab 9-5 visas är naturligtvis stort, men tillsammans med turerna om försäljningen av Saab och att den stora kinesiska biltillverkaren Beijing Automotive Industry nu gett sig in i affären, är lilla svenska Saab årets snackis.

På ena sidan av Saab 9-5 står VD Jan-Åke Jonsson och på andra sidan köparen Christian von Koenigsegg. Journalisterna flockas runt de två svenskarna och att få en skymt av den nya bilen är inte lätt. Framtidstron är stark och Christian von Koenigsegg är helt oförstående inför påståenden om att de nya investerarna skulle ha för lite pengar för att kunna driva Saab och utveckla nya bilar.

Femton minuters promenad från Saab genom det gigantiska mässområdet visar Volkswagen lilla L1 som ska klara sig på en deciliter milen. Ytterligare en god promenad bort visar Ferrari nya 458 Italia som knappt klarar sig under en liter per mil men å andra sidan inte förbrukar särskilt mycket bensin under sin livstid.

Här finns bilar för alla drömmar och framtiden ser riktigt ljus ut.

Mer läsning

Annons