Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Framtidens bil går på luft och väte

/
  • Bränslecellstekniken ryms i en vanlig Mercedes B-klass.
  • Bränslecellsbilen går lika tyst och mjukt som en elbil, vilket gör den till en smidig stadsbil. Foto: Stefan Nilsson
  • I dag finns inte så många tankställen för vätgas i Sverige men allt pekar mot en utbyggnad.
  • Det finns ingen bilmotor under huven men väl en mängd elektronik, elmotorer och kablar.
  • Bilen tankas som vilken annan gasbil som helst men det handlar om vätgas med ett tryck på 700 bar.
  • Mittkonsolen är standard i Mercedes med en extra display som visar energiflödet.
  • Förarplatsen är mycket lik dagens Mercedesbilar.

De flesta är överens om att framtidens bil blir eldriven. Fördelarna är många och den enda nackdelen är att räckvidden är begränsad då batterier är dyrt. Ett alternativ är att förse bilen med en bränslecell som producerar el med hjälp av vätgas.

Annons

Mercedes lämnar alla dörrarna öppna när de presenterar sin framtidsstudie på den eldrivna B-klassen i tre olika versioner. Den första är en ren elbil som har en räckvidd på 20 mil och kallas E-Cell. Den andra är en elbil med förbränningsmotor som laddar batterierna under färd och då får en räckvidd på 60 mil och kallas E-Cell plus. Den mest avancerade versionen, som är utrustad med bränslecell, är den tredje versionen och den vi provkört. Namnet är F-Cell.

Räckvidden för den här bilen är 40 mil tack vare bränslecellen där vätgas reagerar med syre och producerar el som driver bilen. Den enda restprodukten är vatten. Det finns ett betydligt mindre batteripaket i F-Cell jämfört med de andra två bilarna och här används batterierna endast vid start och acceleration samt för att ta tillvara energin vid inbromsning. Det hela fungerar som en modern hybridbil där batterierna laddas under retardation.

Tyst körning

Som förare märker man egentligen inte mycket av bränslecellerna. Bilen beter sig precis som en elbil med mjuk och stark acceleration och den är väldigt tyst att åka i. Det enda som indikerar den avancerade tekniken är en liten display på mittkonsolen som visar energiflödet i bilen.

Ur ett begränsat tidsperspektiv är kombinationen av batterier och förbränningsmotor dock mest ekonomiskt försvarbart. Infrastruktur och teknik är redo för produktion och användning av Mercedes E-Cell plus. Bilen är i princip en sladdhybrid med allt vad det betyder i form av nollutsläpp under kortare resor i exempelvis städer. På sikt är dock de två andra bilarna mest intressanta då de under alla förhållanden är nollutsläppsbilar, förutsatt att elen är producerad på ett miljövänligt sätt. Alla tre bilarna drivs av en elmotor och saknar därför växellåda.

Behövs bränslecellen?

Det stora frågetecknet är om vi behöver bränslecellen eller inte i personbilar. Vissa bedömare räknar med en dubblering av batteriernas kapacitet i relation till pris och vikt under en femårsperiod. Stämmer den tesen hinner förmodligen bränslecellen bli överflödig innan den är klar för massproduktion och innan det finns en rimlig infrastruktur för vätgastankning uppbyggd.

Andra tror att vi nått så långt det går med dagens teknik (litiumjonbatterier) och att det måste ske ett nytt teknikgenombrott för att öka batteriernas kapacitet om vi ska kunna använda batterier ännu mer i framtiden. Hur slutresultatet blir återstår att se.

Mer läsning

Annons