Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fordonsfloppar genom tiderna

/
  • Trabant: På sextiotalet var det upp till 15 års väntetid för en Trabant  i Östtyskland.Ford Edsel tillverkades 1958–1960 och blev den amerikanska bilindustrins största flopp. Foto: Scanpix
  • Trabant: På sextiotalet var det upp till 15 års väntetid för en Trabant  i Östtyskland.Ford Edsel tillverkades 1958–1960 och blev den amerikanska bilindustrins största flopp. Foto: Scanpix
  • Yugo sålde aldrig i några mängder.
  • Fiat Multipla från 1998.
  • Trehjulingen Bond Bug.

Succéerna är många, men det finns några riktiga floppar.

Annons

Bilar som köparna tyckte var fula eller som helt enkelt var för tekniskt dåliga. Vissa har trots det blivit kultförklarade – tack vare sin charm och höga nostalgifaktor.

Av alla bilmodeller som tillverkats genom åren är det förvånansvärt få som tokfloppat. Ford Edsel från 1958 är ett berömt undantag. Den sålde extremt dåligt och blev en parentes, om än en väldigt känd sådan, i Fords bilproduktion. Det var helt enkelt fel bil, till fel marknad, vid fel tillfälle. Under de drygt två år som Edsel tillverkades förlorade Ford minst 200 miljoner dollar på projektet. Den oerhörda floppen har i dag gjort Ford Edsel till ett hett eftertraktat samlarobjekt.

Ett annat misslyckande var Mercedes storsatsning på småbilar i slutet av 90-talet. Teknikens värld testade 1997 Mercedes A-klass på Bromma flygfält. Bilen kördes i 60 kilometer i timmen längs en slalombana mellan koner. Resultatet var en katastrof. Den välte i en av kurvorna, vilket gav stora och negativa rubriker. Mercedes dementerade först att något kunde vara fel men återkallade senare alla de 2 600 vagnar som dittills levererats. Det positiva som kom ut av historien är att de uppfann ett antisladdsystem som sedan även konkurrenterna kände sig manade att ta efter.

Den franska Citroën 2CV och den östtyska Trabanten är exempel på bilar som, trots att de inte vunnit designpriser och dessutom varit undermåliga rent tekniskt, ändå sålt fantastiskt bra. I fallet med Trabanten hade befolkningen i forna Östtyskland inget att välja mellan.

Totalt tillverkades tre miljoner Trabanter på fabriken i Zwickau mellan 1958 och 1991. Skärmar, motorhuv, dörrar och bagagelucka var tillverkade av formpressad bomull överdragen med epoxilack – ett material som kallades duroplast. Krocksäkert var det hur som helst inte. Den största fördelen var att bilen slapp rostangrepp.

Precis som Hundkojan, Bubblan och Fiat 500 kommer nu Trabanten i en uppdaterad, men mycket nostalgisk version. Prototypen har visats på bilmässan i Frankfurt i år och meningen är att den tyska biltillverkaren Indikar ska börja producera Trabant redan 2010 – nu i plåt och med riktig motor.

Mer läsning

Annons