Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En skaplig vardagsbil

/
  • Hyundai Accent accelererar bra på de lägre växlarna, men väl ute på motorvägen störs man av det höga, bullriga vägljudet.
Foto: Tomas Hägg
  • Hyundai Accent accelererar bra på de lägre växlarna, men väl ute på motorvägen störs man av det höga, bullriga vägljudet.
Foto: Tomas Hägg
  • Hyundai Accent halvkombi lastar lite mer än VW Golf och lite mindre än Ford Focus enligt fabrikanternas uppgifter.
Foto: Tomas Hägg
  • Under motorhuven i Hyundai Accent 2003 sitter en bensinmotor på 1,6 liter på 105 hästkrafter.
Foto: Tomas Hägg
  • Stora, tydliga instrument och lättanvända reglage i den enkla och lite plastiga inredningen.
Foto: Tomas Hägg
  • Sittkomforten är sämre i baksätet på Hyundai Accent. Det är trångt för benen och takhöjden är snålt tilltagen.
Foto: Tomas Hägg
  • Bekvämligheterna i Hyundai Accent består av elektriska fönsterhissar runt om plus AC.
Foto: Tomas Hägg
  • Flaskor och burkar placeras i mugghållarna eller i framdörrarna. Den som åker i baksätet får hålla kaffemuggen i handen.
Foto: Tomas Hägg
  • Hyundai Accent introducerades första gången i Sverige 1995.
Foto: Tomas Hägg

Hyundai Accent är en vardagsbil med skaplig komfort för föraren. Det är trängre och bullrigare i baksätet, men besiktningsresultatet är bättre än genomsnittet.

Annons

Hyundai Accent kom 1995. Den testade halvkombin är från tredje generationen som presenterades 2003. Körmässigt ger Hyundai en ordinär upplevelse. Den är relativt smidig i stadsmiljö, men det mjuka chassit gör bilen svajigare i sidled när det går lite fortare på motorvägen. Det kan vara en smaksak, men jag saknar en distinktare styrning som svarar en aning snabbare när jag vrider på ratten.

Ingen tyst bil

I testbilen sitter en bensinmotor på 1,6 liter och 105 hästkrafter, som accelererar ganska piggt på de lägre växlarna. Väl uppe i motorvägshastighet tänker jag snarare på svag ljudisolering - det höga vägljudet framför allt i baksätet - än omkörningar och acceleration. Bullret är säkert lägre på sommardäck, men det gör inte Accent till en tyst bil.

Bekvämligheten varierar beroende på var man sitter. I framstolen sitter jag relativt högt med bra överblick runt om. Efter några mils körning och ett par stopp för stolsjustering känns det riktigt bekvämt. Det hade jag inte väntat mig, men betydligt fler förare hade hittat rätt om ratten kunde justeras också i längdledd.

Smart placerat

Komforten är sämre i baksätet, där både knän och huvud har det trängre än i många konkurrenter. Folk av medellängd och däröver kan slå i huvudet vid vägbulor. Däremot är bagageutrymmet väl tilltaget.

Inredningen i Hyundai Accent får inte huden att knottra sig av förtjusning direkt. Den är enkel, vilket inte behöver vara en nackdel, men också plastig och lite tråkig. Instrumenteringen gör sitt jobb, den är stor och tydlig och reglagen är lättanvända. Smart placerade dubbla mugghållare i mittkonsolen, plats för burkar i dörrar och ett lite förvaringsfack till vänster om ratten är praktiska detaljer.

Bra garanti

Modellen gör ganska bra ifrån sig hos Bilprovningen, den första generationen är visserligen sämre än medelbilen (rost, hjullager och bromsar) men sedan blir det bättre och bättre. Årsmodellerna 2004 och 2006 hade klart färre modellfel än genomsnittet vid kontrollen 2009.

För begagnatspekulanter är det också bra att veta att Hyundai lämnar tre års garanti på använda bilar, om de är servade och reparerade enligt fabrikantens anvisningar på auktoriserad verkstad. Det är alltid bra att läsa igenom garantivillkoren noga.

Hyundai Accent servas varje 1 500 mil eller varje år, en grundservice ligger på cirka hanterbara 2 000 kronor exklusive tillägg.

Tomas Hägg/TT Spektra

tomas.hagg@ttspektra.se

Hyundai Accent 2006

Plus:

Bättre än medelbilen. Tre års begagnatgaranti.

Minus:

Osexig bil i Golf-klassen med trångt baksäte. Saknar antisladdsystem.

Modell allmänt*:

Hyundai Accent introducerades i Sverige 1995. Modellen fanns med tre, fyra eller fem dörrar. Motorn var på 1,5 liter och gav 66 kW (90 hk). Försäljningsargumentet var "mycket utrustning för pengarna", men kunderna i Golf-klassen valde då hellre ett mer etablerat märke. Försäljningsframgångarna blev med andra ord blygsamma.

Den andra generationen kom 1999; modellen hade en ny design, men motorn var densamma. Enligt Korrosionsinstitutet har Accent fram till och med 2002 markant sämre rostskydd än normalt.

Den tredje generationen (som kom 2003) försågs med en 1,6-litersmotor på 77 kW (105 hk). En ny modell presenterades 2006, mer högbyggd än tidigare modeller och betydligt rymligare.

Den senaste modellen har sålts med både fyra och fem dörrar. Karosserna är dock så lika att det är svårt att se skillnad på versionerna.

Miljö:

Bränsle Bensin

Bränsleförbrukning (l/mil) 0,67

Miljöklass 2005

CO2-utsläpp (g/km) 160

Ekonomi:

Cirkapris (kr) 70 000* (testbilens pris: 79 900)

Skatt (kr) 1 160

Milkostnad (kr) 22**

Årlig kostnad (kr) 33 000**

Reparationer pris (märkesverkstad):

Kamremsbyte (kr/intervall): 3 900/9 000 mil, 6 år

Bromsskivor och belägg fram (kr, båda sidor): 3 000

Bromsbelägg bak (kr, båda sidor): 1 482

Spindelled (kr, båda sidor): 2 300

Länkarm (kr): 2 800 (f), 3 100 (b)

Avgassystem (kr, utom kat): 8 500

Stötdämpare (kr) 4 200 (f), (b) 4 400

Koppling (kr): 7 500

Strålkastarinsats per styck (kr): 2 700 (hel strålkastare)

Teknik:

Effekt (hk) 105

Cylindervolym (cm3) 1 599

Växellåda M5

Vikt (kg) 1 120

Maxlast (kg) 440

Däck (bredd i mm/tvärsnittets höjd i förhållande till bredden i procent/fälgens diameter i tum) 175/70/13

Säkerhet*:

3-punktsbälte alla platser Ja

Krockkudde förare/passagerare Ja/Ja

Sidokrockkudde Ja

ABS-bromsar (standard) Ja

Nackskydd fram med whiplashskydd Nej

Nackskydd på samtliga sittplatser bak Ja

Antisladdsystem Nej

Spinnreglering Ja

Euro NCAP:s krocktest: Ej krocktestad (första generationen av Accent fick två stjärnor av fem 1998).

Folksams olycksstatistik: Statistik saknas (första generationen av Accent 95-99 fick betyget Bra säkerhet, minst 20 procent högre säkerhet än medelbilen).

*Priset för en enskild bil kan variera mycket beroende på körsträcka, utrustning, skick och inköpsställe. Avvikelser på plus eller minus 10 procent från det angivna cirkapriset är vanliga. Källa: Bilprovningen, Bilsmart.se, Autovista.

**Baseras på en årlig körsträcka på 1 500 mil. Inkluderar värdeminskning, skatt, besiktning, bränsle, reparationer, service, tvätt, rostskydd, tillbehör, däck. Avser grundmodellen. Källa: Bilprovningen, Bilsmart.se, Autovista.

Så här görs begagnattestet:

Den utvalda bilen provkörs under normala förhållanden under en dag på varierande vägtyper och i stadstrafik. Kvaliteten på bilar av samma fabrikat och årsmodell kan variera kraftigt beroende på en mängd faktorer som milantal och allmän skötsel. Omdöme som ges inkluderar den testade bilen, men även modellen i allmänhet baserat på fakta från bland annat Bilprovningen.

Mer läsning

Annons