Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En mil på 0,42 liter

/
  • Nu har Audi A3 fått en mera tidsanpassad motor som med god marginal klarar den svenska miljöbilsgränsen.Foto: Rolf Gildenlöw

Audi duo var kanske världens första dieselhybrid som dessutom kunde laddas i en väggkontakt. Tre år senare kom Audi A2, världens då bränslesnålaste bil, helt gjord i aluminium. Nu lanserar Audi en familjebil som nöjer sig med 0,42 liter milen.

Annons

Det går faktiskt att köra Audis nya 1,6-litersdiesel på bara 0,41 liter milen, och med ett koldioxidutsläpp på 109 gram, men då har bilen bara tre dörrar. Vår provbil har fem dörrar, vilket höjer vikten en aning men samtidigt gör den betydligt mera praktisk och användbar. Utan tak, alltså som cabriolet, blir A3 faktiskt ytterligare lite tyngre och törstigare, men den klarar ändå den svenska miljöbilgränsen med god marginal. En del av förklaringen ligger i start/stopp-systemet och energiåtervinningen från bromsarna.

Men det förutsätter förstås att du kör mycket i storstäder med trafikljus och bilköer. Annars har du ingen nytta av start/stopp.

Fartsyndare på tomgång. Nu är den här miljötrimmade motorn självklart inte särskilt sportig men 11,4 sekunder till hundra är inget att skämmas för. Inte heller toppfarten på 195 kilometer i timmen. Den är också mycket vridstark och drar utan minsta protest den 1,4 ton tunga bilen i 50 kilometer i timmen på femmans växel – på tomgångsvarv! Det duger alltså inte med att bara släppa gasen om det dyker upp en 30-skylt. Du måste bromsa eller växla ner för att köra laglydigt.

Drygt 130 mil kör du på en tank. Inte riktigt lika långt som Volvon i tevereklamen, som har ett liknande start/stopp-system, men Audi A3 får dra 1 400 kilo på kroken medan Volvo S40 Drive bara får dra 800 kilo. Och, hör och häpna, tysken är 30 000 kronor billigare!

Ny bokstavskombination. Audi A3 1,6 TDI har dock en mer argsint konkurrent på närmare håll: kusinen VW Golf 1,6 TDI Blue motion. Bortsett från designen är bilarna i princip identiska. VW-versionen är dock något rymligare och lite billigare.

Bilindustrin älskar att i det oändliga kombinera tre bokstäver och med nya Audi A3 följer ytterligare en variant – DRL. Daytime running lights. När Volvo introducerade tekniken redan i mitten av 70-talet hette det varselljus.

Alla som på den tiden försökte köra in i Tyskland med en sån bil minns säkert att man redan i tullen tvingades ta bort säkringen, så att lamporna slocknade, annars fick man inte köra vidare. Nu, mer än 30 år senare, har tyskarna fattat finessen. Nu ska alla tyska bilar ha DRL.

Fast, ärligt talat, med den här miljömotorn behöver Audi A3 inga extra lampor tända – den har egen lyskraft.

En mörk skugga faller dock över gubbarna i Ingolstadt som ännu inte fixat den femte stjärnan i Euro NCAP:s krocktest.

Förbjuder sms:ande vid ratten

Den amerikanska regeringen tar nu krafttag mot distracted driving, det vill säga okoncentrerad körning, och förbjöd strax före nyår fyra miljoner statsanställda att skriva och skicka sms när de kör bil. Och det gäller oavsett om de färdas i privat bil eller i tjänstebil.

Redan i oktober beslutade transportminister Ray LaHood att de 58 000 medarbetarna på hans departement skulle föregå med gott exempel och omedelbart införa förbudet. (TT Spektra)

Ännu en miljöbil från Hyundai

Koreanska Hyundai lanserar ytterligare en modell på den svenska marknaden som klarar miljöbilsgränsen. Det är Hyundai i30 kombi som kan fås i tre nya dieselversioner, på 90, 115 respektive 128 hästkrafter. De tre får s tart-stop-systemet ISG som tillsammans med mer lättrullande däck har sänkt koldioxidutsläppen till 119 gram per kilometer. Bränsleförbrukningen stannar vid 0,45 liter per mil. P riserna börjar på 181 900 kronor. (TT Spektra)

Mini Crossman på väg

Snart kommer ytterligare en modell från Mini som inte bara ska vara en smart stadsbil utan också kunna ta sin ägare en bit utanför allmän väg Mini beachcomber. Än så länge på konceptstadiet men en produktionsklar bil står klar redan till sommaren. Då gissningsvis med namnet Mini crossman. Idén till den nya halvöppna modellen sägs komma från Mini moke, som lanserades redan 1960 och såg ut som en liten kopia av den klassiska militärjeepen. (TT Spektra)

Håll i hatten

Kör du en Corvette C6 med löstagbart tak så var beredd på att hålla i hatten. Enligt det amerikanska trafiksäkerhetsverket NHTSA kan bilen tappa taket i hög fart. Därför tvingas nu GM återkalla drygt 22 000 bilar för att byta takpanel. Enligt NHTSA gäller det bilar tillverkade mellan 2005 och 2007. Orsaken uppges vara limningen i takets ram som släpper och får överdelen att flyga iväg . (TT Spektra)

Mer läsning

Annons