Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En bil packad med risker

/
  • Tung packning ska placeras så nära ryggstödet och golvet som möjligt. Packa lätt i takboxen. En tungt packad takbox förändrar bilens köregenskaper väldigt mycket.   Foto: Janerik Henriksson/Scanpix

Med en fullpackad bil förändras förutsättningarna för resan. Säkerhetsmarginalerna krymper dramatiskt. Här får du tipsen som gör resan säkrare.

Annons

Vi är många som ger oss ut på vintervägarna kring jul och nyår. Under den tid då väglaget är som sämst fyller vi bilen med passagerare och packning för att vara lediga någon annanstans.

Med målet i sikte är det lätt hänt att man kör precis som vanligt och glömmer att något viktigt har hänt – den proppfulla bilen förändrar förutsättningen för resan. Säkerhetsmarginalerna har krympt väsentligt.

– Köregenskaperna förändras ganska dramatiskt för en bil när man fyller den med flera hundra kilo mer packning än vanligt, konstaterar Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Vägverket.

Farligt med sladd. Även om man inte vet hur många olyckor som beror på felaktig packning, vet man att nästan hälften av alla vinterolyckor börjar med en sladd. Och det är när bilen börjar sladda som skillnader mellan en tom och fullpackad bil märks.

– Det allra bästa är om man kan köra med en bil som har antisladdsystem. Det förebygger sladden bäst så att risken att man ens får en sladd minskar kraftigt, säger Anders Ydenius, trafiksäkerhetsforskare på Folksam.

Om man inte har en sådan bil gäller det att kolla vinterdäckens kvalitet.

– Även om man har däck med ganska bra djup och som kanske bara är tre-fyra år gamla, så är de ändå markant sämre än nya.

Pumpa däcken. Claes Tingvall tror att många missar en viktig åtgärd när det gäller däcken – att pumpa dem.

Det gäller också att köra med förstånd.

– Man får anpassa farten. Ett bra tips är att lägga sig tio kilometer under tillåten hastighet, alltså 80 på 90-väg till exempel. Sedan ska man se till att hålla avstånden till andra bilar. Det är helt enkelt viktigt att man är medveten om att säkerhetsmarginalerna minskar, säger Anders Ydenius.

Mer läsning

Annons