Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Den avgasfria bilen är körklar

/
  • 200 exemplar kommer Daimler att tillverka av Mercedes B-Klass F-Cell. Men inte en enda kommer att säljas till vanliga bilköpare. to: Daimler
  • Ur avgasröret på en bränslecellbil kommer bara vattenånga, konstaterar Teknikens Världs testchef Hans Hedberg. Foto: Rolf Gildenlöw

Morgondagens bilar kommer att drivas av elmotorer som får strömmen från bränsleceller. Och ur avgasröret kommer sen bara vattenånga. Har du hört det förut?

Annons

I ett par decennier har fordonsindustrin beskrivit bränslecellbilen som den slutgiltiga lösningen på vägtransporternas miljöpåverkan. Nu rullar de första serietillverkade FCV-bilarna ut på vägarna - frågan är bara var de ska tankas?

Redan för tio år sedan körde jag en amerikansk bränslecellbil på en provbana utanför Washington. Om jag minns rätt var den försäkrad för motsvarande 18 miljoner kronor så det blev en färd i försiktighetens tecken.

Och just pengarna har varit bränslecellteknikens kvarnsten. Inte bara för att forskning och utveckling till dags dato har kostat svindlande belopp, även tekniken som ska in i bilarna är dyr. Men den största posten väntar – utbyggnaden av ett distributionsnät med tankställen för vätgas.

2003 fanns världens första serietillverkade bränslecellbil hos Honda i Japan. En liten citybil som byggdes i en begränsad upplaga och som bara ett antal utvalda kunder i Japan och i västra USA kunde disponera, inte köpa. De var för dyra. 2007 fanns en prototyp till Hondas nästa generation bränslecellbilar, då låg prislappen på runt 20 miljoner. Det är den som nu kommer ut i handeln under namnet Honda FCX Clarity. Samtidigt lanserar Daimler sin helt avgasfria bil Mercedes B-Klass F-Cell.

Och i dagarna har världens största biltillverkare i ett gemensamt utspel krävt att oljebolag och politiker nu agerar snabbt för att bygga det distributionsnät som bränslecellbilarna behöver – mackar med vätgas. För utan en god tillgång till drivmedel kan bilindustrin inte producera tillräckligt stora serier för att bilarna ska bli prismässigt konkurrensdugliga.

– Vi vet att den nya tekniken fungerar och klarar alla de drift- och säkerhetskrav som ställs på oss, säger Thomas Weber som är utvecklingschef inom Daimler-koncernen, men innan det finns nät av påfyllningsställen för vätgas kan vi inte räkna med att allmänheten kommer att våga köpa bränslecellbilar.

– Men, säger Sachito Fujimoto som leder utvecklingsarbetet hos Honda, om sisådär tio år kanske den finns att köpa hos en bilhandlare nära dig.

Precis som Honda satsar Mercedes först på hemmamarknaden och på Kalifornien där vissa företag och universitet kommer att köra bilarna. Successivt kommer sen kundkretsen att utvidgas.

Mer läsning

Annons