Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dags att lära sig nya namn

/
  • Visst är det gamla Saab 9-5 som fått ny, kinesiskt kostym av Beijing Automotive Group (BAIC). Och namnet Beijing C71 - nästan som en modellbeteckning från Volvo.
  • Liten bil med ett stort namn - Great Wall (Kinesiska muren) med beteckningen C10, kommer till Sverige redan nästa år.
  • Efter affären mellan Geely och Volvo var intresset från kinesiska medier stort när nya S60 avtäcktes.
  • Geely satsar också på sportbilar. Gleagle GS är en liten 2+2-sitsig coupe som ska lanseras 2012 och som kan fås med två motoralternativ, en på 1,3 liter med turbo och en på 1,5 liter utan överladdning.
  • Geelys minsta bil GC2 blev första kinesiska småbil att klara fem stjärnor i China-Ncap. En klockren dörröppnare i Sverige om sisådär tre år, när den försetts med antisladd och fått en prislapp på max 60 000 kronor.

Det är dags att lära sig nya namn i bilvärlden. För nu kommer Kina på bred front med modeller som heter Great Wall, Chery, Brilliance, Hawtai, Geely och några till som knappt går att uttala.

Annons

t Den kinesiska bilindustrin formligen stormar fram på en marknad som just nu tycks kunna sluka hur många motordrivna fordon som helst. Enbart i år räknar man med att sälja 16 miljoner (!) nya bilar i Kina. En ökning med 15 till 20 procent. I samma rasande fart förbättras både produktion och kvalitet och även om man fortfarande kan hitta en och annan oblyg kopia på den kinesiska bilsalongen i Peking så rullar det ut allt fler egenutvecklade och unika modeller.

Två miljoner bilar. Enbart Geely, som ligger i slutförhandlingar med Ford om köpet av Volvo, presenterar 38 (!) nya modeller på årets salong och företagets utvecklingschef Frank Zhao säger att målet just nu är 42 modeller byggda på 15 olika plattformar. Då ska man veta att Geely är en jämförelsevis liten tillverkare i Kina, dock med den kaxiga ambitionen att tillverka två miljoner bilar om året.

Först i Sverige. I Kina säljs Geelys modeller under tre olika namn: Emgrand, Gleagle eller Englon. Men förmodligen blir det bara ett namn den dag exporten går västerut och då gissningsvis koncernnamnet Geely. Väl medveten om att namnet redan är förknippat med Volvo betonar Frank Zhao att säkerhet, både passiv och aktiv, nu sätts i första rummet. Lilla GC2, som i Kina säljs under namnet Panda, blev nyligen den första kinesiska småbilen som fick fem stjärnor i China-Ncap. Det blir gissningsvis den första Geely-modell vi får se i Sverige om två, tre år.

Det ska vara siffer- och bokstavskombinationer i modellbeteckningarna i år och eftersom varumärkesintrång än så länge inte bekymrar kineserna särskilt mycket hittar jag bilmodeller på salongen som heter både C30, V70 och S80. Faktum är att gamla Saab 9-5, som kinesiska BAIC Group köpte och nu bygger i Peking, står på salongen under namnet C71. Så nära var det att den gamle trotjänaren från Trollhättan hade fått sluta sina dagar med en Volvo-beteckning.

Totalt visas 990 bilmodeller på Auto China 2010 varav hela 89 rubriceras som världspremiärer. Rekord. Största utställaren är dock inte kinesisk utan är Volkswagen, som har 100 bilar utställda i en egen hall och sedan länge är det bästsäljande utländska märket. Men de flesta modellerna tillverkas i kinesiska fabriker.

Gör inte om misstaget. En gång i tiden fnyste vi åt japanska bilar. Sen åt koreanska bilar. Gör inte om det misstaget när det gäller kinesiska bilar. Bilsalongen i Peking vittnar om att de redan är på väg ut i omkörningsfilen! Vad ordförande Mao skulle ha sagt om han varit i livet vet förstås ingen. Kanske skulle han se det som ännu en kulturevolution?

Mer läsning

Annons