Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Cykla dubbat i vinter

/

Halka orsakar flest singelolyckor med cykel.

Annons

Med rätt utrustning är det dock fullt möjligt att cykla även på vintern.

Många som cyklar till jobbet eller skolan under sommarhalvåret väljer att ställa in cykeln över vintern då halt väglag ställer till det. Just försämrat väggrepp orsakar närmare en fjärdedel av alla singelolyckor med cykel. Det visar en undersökning som Hans Thulin och Anna Niska gjort på uppdrag av VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut. De har analyserat alla cykelolyckor som inträffade 2003 till 2006 där den drabbade vårdats på sjukhus och registrerats i Strada efteråt. Under januari och februari steg emellertid antalet singelolyckor som orsakades av snö och/eller is till hela 65 procent. Men det är inte bara snö och is som ställer till det, våta löv orsakar också olyckor.

Gör som bilförarna - byt till dubbat
Många olyckor går dock att undvika genom att vara beredd på att underlaget kan vara halt och tar det lite försiktigt. Vet du att det är isbildning på ett ställe kan det vara smart att gå av och leda förbi cykeln. Lär även av bilisterna, byt till dubbade cykeldäck vintertid. De ger avsevärt bättre grepp än vanliga cykeldäck på snöiga och isiga underlag.

Skydda inte mössan med hjälmen
Se till att du syns, kontrollera att du har fungerande lyse både bak och fram. En reflexväst kan också vara bra om du cyklar mycket i mörker. Använd hjälm. Det finns överdrag till hjälmen som du kan sätta på för att hindra kall luft att blåsa in genom ventilationshålen. Har du mössa under ska den vara tunn så att hjälmen fortfarande sitter bra på huvudet. Använd inte tjocka mössor, de flyttar upp hjälmen så den mer sitter uppe på mössan än på ditt huvud. Då skyddar inte hjälmen ditt huvud om olyckan är framme.

Strada är ett informationssystem för data om skador och olyckor inom hela vägtransportsystemet. Systemet bygger på uppgifter från både polisen och sjukvården. Hela rapporten finns att läsa på http://www.vti.se/EPiBrowser/Publikationer/R644.pdf

Nyhetsbyrån NA Media

Mer läsning

Annons