Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Cigarettuttaget i våra hjärtan

/
  • I den här cabrioleten från 1949 kunde tre personen tända cigaretter samtidigt, två tändare bak och ett uttag fram.
Foto: Tomas Hägg
  • Att kunna tända sin cigarett och röka i bilen var en självklarhet för ett par decennier sedan.
Foto: Shutterstock
  • Bilens cigarettändare har hängt med i många årtionden, men i dag används uttaget ofta till helt andra saker.
Foto: Shutterstock
  • I den här cabrioleten från 1949 kunde tre personen tända cigaretter samtidigt, två tändare bak och ett uttag fram.
Foto: Tomas Hägg
  • Volvo PV 1949 hade två tändaruttag bak och ett i framsätet.
Foto: Tomas Hägg
  • Den här flådiga 164:an hade pop-ut-tändare i instrumentpanelen och infällda askfat i bakdörrarna.
Foto: Tomas Hägg
  • Så småningom har uttaget bytt namn till 12-voltuttag och används till att ladda mobiltelefoner och andra elektroniska prylar.
Foto: Tomas Hägg

Snart sett varenda detalj i våra bilar har förändrats genom åren. Men cigarettändaren har sett likadan ut sedan 1950-talet. Det är användningsområdet som är nytt.

Annons

Vi är många som suttit inklämda i varma, cigarettosiga bilar som barn. Några gör det fortfarande som vuxna. Innan rökning omvärderades från status, framgång och frihet, till dumdristighet, sjukdom och död, var det få som reflekterade över detta. Att köra bil med en cigg i mungipan var liksom legio. Det var bara att trycka in tändaren i sockeln, vänta några sekunder och sedan tända glöden.

Sladdlöst

I amerikanska bilar ska tekniken ha funnits redan i slutet av 1920-talet. Den ena varianten var cigarettändaruttag med sladd och rulle. Tändaren och kabeln drogs ut ur uttaget, när den sattes tillbaka rullades kabeln automatiskt in på en fjädertrumma. Den andra var utan sladd där tändaren värmdes upp i uttaget och kunde användas sladdlöst. Den moderna, automatiska pop ut-tändaren utvecklades av Casco 1956 och sedan dess har inte mycket hänt.

I Volvos museum i Göteborg står bilar från 1927. Kanske hade inte den amerikanska rökdrömmen nått till Sverige när de första bilarna tillverkades. Varken Volvos första bil, ÖV från 1927 eller PV 651 från 1931 har tändaruttag eller askfat.

Helt i plast

Däremot är PV 61 från 1949, vars kaross byggdes av Nordbergs i Stockholm, rikligt försedd med tre tändaruttag. Ett i varje hörn i baksätet och ett i instrumentpanelen. Som på alla Volvobilar är tändaren av den sladdlösa typen. Askade gjorde man troligen rätt ut i luften - PV 61 är ju en cabriolet!

Cigarettändaruttagets intåg innebar inte att alla modeller fick utrustningen. Den helt i plast byggda P1900 från 1954 fick till exempel bara ett askfat, medan direktörsmodellen 164 från 1968 hade både tändare fram och askfat i bakdörrarna.

Nytt namn

För Volvos, och många andra bilfabrikanters del, fortsatte cigarettändaren att ha sin enda funktion i flera årtionden till. Det skulle dröja till 1990-talet innan man började använda begreppet 12-voltsuttag. Tiden var inne för portabla telefoner och elektroniska manicker som behövde laddas, medan cigaretter sjönk på popularitetsstegen. Kvar i ohotad position var själva uttaget, som bara hade fått ett nytt namn.

- Tändare och tändarfäste är oförändrade, säger Håkan Malmgren, senior designer på Volvo PV. Den enda skillnaden är hur vi förpackar uttaget. Det har blivit mjukare i utformningen och oavsett vad det används till ska det vara lätt att nå och sitta på ett säkert ställe, inte i krockzonen.

Standard i Kina

Det vanligaste numera är att nyare bilar levereras med en plastplugg i 12-voltsuttaget och till exempel ett myntfack i stället för askkopp. Vill kunden ha ett så kallat "rökpaket" med tändare och portabel askkopp får man säga till när man beställer bilen. Men det kan vara tvärtom på andra marknader.

- Kina har betydligt fler rökare än Sverige, där är "rökpaketet" standard, säger Håkan Malmgren.

Tomas Hägg/TT Spektra

tomas.hagg@ttspektra.se

Mer läsning

Annons