Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bussen kommer igen

/
  • Peugeot ägnar sig sedan några år tillbaka åt en avancerad sifferakrobatik när de klassiska tresiffriga modellbeteckningarna med en nolla i mitten kompletteras med fyrsiffriga. Peugeot 5008 är en helt ny familjebuss. Foto: Rolf Gildenlöw
  • Man sitter lite högre men i övrigt finns inte ett spår av busskänsla bakom ratten på Peugeot 5008. Instrumenteringen är tydlig. Elektrisk p-broms blir allt vanligare men gillas inte av alla.
  • Du behöver inte längre vara akrobat eller tyngdlyftare för att göra om familjebussen till en rymlig skåpbil. Både mittraden och de bakre sätena fälls med några enkla handgrepp ner i golvet.
  • Bildtext 5: Dubbelnollorna blir allt vanligare i Peugeots modellprogram.
  • Konkurrent: Citroën C4 Grand Picasso VTi
214 900 kronor. 122 hk.
Systerbil till samma pris. 34 färre hästar och ingen turbo.
  • Konkurrent: Mitsubishi Grandis 2,4
249 800 kronor. 165 hk.
Dyr japan som börjar bli lite åldersstigen. Törstig motor.
  • Konkurrent: Renault Grand Scénic 1,4 TCe
212 900 kronor. 130 hk.
Stilbildare i klassen. Energieffektiv motor

Familjebussen har varit satt på undantag i några år men är nu snabbt på väg tillbaka. Fast med dvd-spelare och bildskärmar i baksätet på Peugeot 5008 är det nästan roligare att vara passagerare.

Annons

Peugeot 5008 är syskonbil till Citroën C4 Grand Picasso och kommer till Sverige endast i sjusitsigt utförande. De två bakre stolarna försvinner med ett par enkla handgrepp ner under golvet i den 453 centimeter långa bilen. Nästan lika enkelt fäller du stolarna i den mittersta stolsraden och har sen lastkapacitet för en heldag på Ikea.

Hos Peugeot tycker man att den nya bilen påminner om det franska höghastighetståget TGV men den är förstås inte tillnärmelsevis lika snabb. Trots att bensinmotorn i provbilen är överladdad med turbo. Men maskinen är desto energieffektivare: 0,71 liter bensin per mil är imponerande för ett så här stort ekipage.

Head up display. Den upphöjda förarpositionen ger en bra överblick - möjligen också en känsla av att sitta lite säkrare - och den bussliknande rattvinkeln är numera ett minne blott. Bilen kan extrautrustas med head up display som definitivt ger en extra säkerhet eftersom du som förare inte behöver ta blicken från vägen. Hastighet och annan information projiceras i vindrutan.

Om all annan telematikteknik som kan tillföras den här bilen kan väl sägas att den nog snarare distraherar än informerar föraren. Det är allt från mp3-kompatibel cd-radio, bluetooth och usb-anslutningar, 30 gb hårddisk, dvd-spelare, jukeboxfunktion och mycket annat.

Två sjutums färgskärmar i framstolarnas nackskydd och två eller flera trådlösa hörlurar kan kopplas individuellt till ljud-, dvd- och spelanläggningar. Det går även att få trådlös internetanslutning till alla i bilen.

Frågan är ju om någon kommer att vilja köra nya Peugeot 5008 - alla vill väl åka i baksätet?

Dyr automat. Fyra olika motorer finns för närvarande att välja på. Två bensin- och två dieselmotorer. Den minsta dieseln är på 1,6 liter och ger 110 hästkrafter medan den större 2,0-liters dieseln är på 150 hästkrafter. Bensinmotorerna är på 1,6 liter och ger 120 hästkrafter respektive 156 hästkrafter, och det är den sistnämnda maskinen som sitter i vår provbil.

Personligen skulle jag välja 150-hästarsdieseln, som dock är nästan 30 000 kronor dyrare än provbilen. Å andra sidan kostar automatväxellådan bara hälften så mycket som den gör till bensinturbon, där det kostar 16 000 kronor extra att slippa växla manuellt.

Men så är det också en automatlåda från Porsche.

Mer läsning

Annons