Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Brist på biodrivmedel – ett stort problem

/
  • Håkan Buskhe, koncernchef för Eon, berättar att Eon gör en stor satsning på utbyggnad av nätet med gasmackar. Foto: Stefan Nilsson
  • Problemet med att E85 tog slut upphörde när bensinen blev billigare.

Fordonsgas är det biodrivmedel som ökar mest i Sverige. En ökning som framför allt gäller tjänstebilarna där både Mercedes, Volkswagen och Volvo har tagit fram modeller som skräddarsytts efter den svenska skattemodellen. Men gasen är svår att få tag på – och etanolen är dyr.

Annons

Den som köper en gasdriven bil i Sverige i dag får en 40-procentig reduktion av förmånsvärdet på tjänstebilar. Detta jämfört med de alternativ som står till buds och det är etanol samt biodiesel i olika former. Bilar som går att köra på E85 har endast en reducering av förmånsvärdet på 20 procent.

Biodiesel används i dag endast till låginblandning i vanlig diesel och då påverkas inte tjänstebilsförmånsvärdet.

Men varför behandlar staten gasdrivna bilar och etanoldrivna bilar olika?

– I grunden beror det på att en gaskonvertering är dyrare och då kompenserar vi gasbilsköparens utgifter med en lägre skatt, säger Claes Västerteg, Centerpartiet och vice ordförande i Miljö- och Jordbruksutskottet.

En gasbil som körs på ren biogas beräknas också ha mindre miljöpåverkan än en etanoldriven bil.

Hela beräkningen bygger på att bilägaren verkligen kör på förnyelsebart bränsle. Och det är ett problem oavsett om man väljer en gasbil eller en etanolbil. Den som köper en etanolbil kan välja att köra på förnyelsebart bränsle till 85 procent. I dagsläget blir det dock dyrare än att köra på bensin.

Den som kör på fordonsgas har egentligen inget val. Den svenska fordonsgasen innehåller nästan 50 procent naturgas som är ett lika fossilt bränsle som bensin eller diesel. Staten grundar dock sin reduktion av förmånsvärdet på den miljöpåverkan bilen har på ren biogas men den är bara tillgänglig på ett fåtal tankställen.

Dessutom är det brist på gastankställen. I dag finns det bara omkring 100 gastankställen i Sverige men över 1 400 etanoltankställen. Ofta ligger gasmackarna även illa till, exempelvis i anslutning till något reningsverk långt från de stora vägarna.

– Det görs en stor satsning på ett utbyggt gasmacksnät så den situationen kommer att bli bättre, säger Claes Västerteg. Resultatet är att många kör sin gasbil på bensin. Inte av ekonomiska skäl, gasdriften är billigare i dag, men helt enkelt därför att de inte kommer åt någon gasmack.

När det gäller etanol är det enklare att få tag på än gas. Men det är dyrare än bensin och diesel och därför väljer många ändå bort det som drivmedel.

Det är alltså ganska besvärligt att köra miljövänligt i Sverige i dagsläget trots att gasbilarna, liksom etanolbilarna, ger en möjlighet att köra miljöbil utan att gå ner i storlek. Det största problemet med bidodrivmedel i dag är tillgången.

Mer läsning

Annons