Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Biodiesel i tanken kan stå dig dyrt

/
  • Ta varningstexten  i tanklocket och instruktionsboken på största allvar. Biodiesel kan orsaka svåra motorskador och de täcks inte av några garantier.Foto: Rolf Gildenlöw

Om man ska tro varningstexten på tanklocket till många nya dieselmodeller tål de inte biodiesel och kan drabbas av kostsamma haverier som inte täcks av garantierna.

Annons

När snart sagt alla ropar efter förnybart bränsle slår bilindustrin nu ifrån sig och varnar sina kunder för biodiesel. Volk- swagen är ett av företagen som varnar sina kunder.

– Både i tanklocket och i instruktionsboken står det att bilen inte ska tankas med biodiesel, bekräftar Mårten Blomroos som är chef för miljögruppen på VW Group. Partikelfiltret, högtryckspumpen och insprutarna är känsliga för diesel som är baserad på oljeväxter och kan gå sönder.

– Boven i dramat är bakterier som växer och frodas i biobränslet om det blir kondens i tanken, förklarar Roland Anderberg på Kronobryggan i Grumslöv som analyserar och kontrollerar just dieselbränsle. Och kondens bildas lätt under vinterhalvåret om man åker ut och in i varmgarage. I bästa fall täpper bakterierna till bränslefiltren och orsakar motorstopp men de kan också skada komponenterna i insprutningssystemet med mycket dyrbara reparationer som följd.

En mindre del biodiesel i tanken är dock tillåtet, 5–10 procent, men den inblandningen får bara göras av bränsletillverkaren. Det är ingenting man får mixa ihop på egen hand.

– Våra motorer klarar av en inblandning av biodiesel upp till tio procent, säger Mårten Blomroos, och den vanliga diesel som säljs på mackarna i dag innehåller maximalt fem procent.

Men det finns mackar som säljer diesel med andra inblandningar, även upp till 100 procent biodiesel, och för att tanka sådant bränsle bör man enligt Svenska Petroleuminstitutet kontrollera med biltillverkaren om det finns risk för motorskador.

Även Volvo godkänner max 5–7 procents inblandning av biodiesel.

– Det här är en mycket komplicerad fråga eftersom det säljs många olika brygder som kallas biodiesel, säger Volvos Personvagnars presschef Bo Larsen och betonar det långtgående produktansvar biltillverkarna har i dag.

Om du drabbas av motorskador så räkna inte med att fabriksgarantierna och eventuella maskinskadeförsäkringar gäller om du tankat fel diesel. Och det är lätt att avslöja. Problemet för bilisten är att bränslet ofta benämns biodiesel oavsett hur mycket som är inblandat, så det gäller att läsa vad det står på pumpen.

Mer läsning

Annons