Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Biltest: Skoda Superb Combi

/
  • Skodas limousinliknande Superb finns nu också som kombi till oslagbart pris. Med fyrhjulsdrivning från Haldex dessutom en superb vintervägsbil. Foto: Rolf Gildenlöw
  • Bagageutrymmet är inte bara stort, det verkar bekant också. Just det, Audi A6 Avant har samma inredning. Foto: Rolf Gildenlöw
  • Det som tydligast skiljer Skodas förarplats från Audis är att den saknar elektrisk parkeringsbroms och MMI-ratt (Multi Media Interface). Annars är kvalitetskänslan numera i stort sett densamma.
  • Baksätet i Superb Combi klår alla konkurrenter i fråga om utrymme.

Det här skulle kunna bli Sveriges nya folkbil. Skoda Superb Combi är inte bara rymligare och mera välutrustad än svenskarnas nuvarande favorit, Volvo V70. Den är dessutom betydligt billigare.

Annons

Nu tror jag ju inte att nästa svenska folkbil kommer att vara lika volymiös som vare sig Superb eller V70 utan tvärtom ett nummer mindre och två nummer bränslesnålare. Men den som verkligen vill ha en elegant laståsna med limousinkomfort kan omöjligen gå förbi nya Skoda Octavia Combi. Och den som upphandlar företagsbilar begår tjänstefel om inte Skoda räknas med.

Du kan välja mellan både bensin- och dieselmotorer, drivning fram eller på alla fyra, manuell växellåda eller dubbelkopplingslåda (DSG) plus massor av extrautrustning. Exempelvis backkamera, navigation och automatisk fickparkeringsassistans (tryck på en knapp och bilen parkerar sig själv).

Egentligen är det bara en sak som fattas – en miljömotor. Det har Volvo.

Utrustad med Haldex. Så var det förstås det här med namnet. Skoda har inte samma klang som Audi eller Volvo. Ändå byggde Skoda lyxbilar redan före andra världskriget varav en hette just Skoda Superb. Sedan hamnade fabriken som bekant på fel sida om järnridån.

Provbilen har VW-koncernens 2,0-liters TDI-motor på 170 hästar som även används i Audi A6 Avant. Men Audi har valt att montera motorn på längden medan den står på tvären i Skoda. Det förklarar de närmast gigantiska innerutrymmena i Superb. Vår bil är också utrustad med den senaste versionen av det svenska Haldex-systemet, som ger en fantastiskt stabil fyrhjulsdrivning och dessutom tar dig genom hala kurvor mycket smidigare än många av konkurrenternas system.

Mest prisvärda kombin. Enda nackdelen med Skodas fyrhjulsdrivningssystem är att det än så länge inte går att kombinera med den suveräna DSG-växellådan. Jo förresten, om du väljer den bensinmatade 3,6-literssexan på 260 hästar, då ingår både DSG och 4x4 i standardutrustningen. Och mycket annat också. Men då sticker prislappen iväg till 333 000 kronor. Fast en Volvo V70 T6 AWD kostar nästan 90 000 kronor mer. Och en Audi A6 Avant 3,0 TFSI Quattro kostar 115 000 kronor mer!

Märkligt nog är inte den elektriska öppningen av bakluckan standard ens på den mest exklusiva versionen av Superb. Visserligen kostar den bara 3 600 kronor extra men egentligen borde ju varenda kombibil ha det som standard. För finns det något som så fort blir lika skitigt som bakluckan? Kryssar du bara för den rutan i beställningen så har du fått marknadens mest prisvärda kombi.

Mer läsning

Annons