Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Biltest: Seat Ibiza Ecomotive

/
  • Seat Ibiza i miljöbantad version tar sig fram en bra bit under halvlitern per mil. Men utseendet har det inte sparats på – bilen är ritad av samme man som gav Lamborghini Gallardo dess former.    Foto: Rolf Gildenlöw
  • Seat Ibiza i miljöbantad version tar sig fram en bra bit under halvlitern per mil. Men utseendet har det inte sparats på - bilen är ritad av samme man som gav Lamborghini Gallardo dess former.Foto: Rolf Gildenlöw
  • Seat Ibiza i miljöbantad version tar sig fram en bra bit under halvlitern per mil. Men utseendet har det inte sparats på - bilen är ritad av samme man som gav Lamborghini Gallardo dess former.Foto: Rolf Gildenlöw
  • Seat Ibiza i miljöbantad version tar sig fram en bra bit under halvlitern per mil. Men utseendet har det inte sparats på - bilen är ritad av samme man som gav Lamborghini Gallardo dess former.Foto: Rolf Gildenlöw
  • Den här miljöbilen vill inte ha miljöbränsle. På insidan av tanklocket varnas för biodiesel efter- som den riskerar att sätta igen bränslefiltret.
  • Den lilla dieselmotorn har bara tre cylindrar och sex ventiler men gör ett bra arbete till en mycket låg bränslekostnad. Fast det blir lite knattrigt vid gaspådrag.
  • Eftersom motorn är så energieffektiv att den inte behöver så mycket kylning har grillen täppts igen för att minska luftmotståndet.
  • Förarplatsen andas väldigt mycket VW Polo. Så är de också syskon byggda på närmast identisk plattform.

Mycket snålare och miljövänligare än så här går det knappast att åka med en förbränningsmotor under huven. Seat Ibiza Ecomotive är så effektivt miljöbantad att det till och med försvunnit en cylinder ur maskinrummet. Det blir lite knattrigt och lite segt men du behöver bara tanka en gång i månaden.

Annons

Om Seat Ibiza Ecomotive hade haft lika stor tank som Volvon i den där uppmärksammade tv-reklamen så hade spanjoren kommit längre än svensken innan det krävts bränslepåfyllning. Nu kommer den bara 121 mil på en full tank. Men eftersom medelsvensken kör högst 1 300 mil om året så blir det långt mellan besöken på macken.

0,37 liter milen och mindre än 100 gram koldioxid per körd kilometer låter ju nästan orealistiskt och riktigt så låg förbrukning kom jag heller aldrig ner till under provkörningen. Mer belysning i höstmörkret, mer fläkt till immiga rutor och mer värme i stolarna måste betalas någonstans - och det blir förstås vid pumpen. I det här fallet dieselpumpen.

Den lite gammalmodiga motorn med bara tre cylindrar och sex ventiler är förvånansvärt snål och i kombination med lite allmän trimning av luft- och rullmotstånd (grillen är exempelvis helt igensatt) ger det en låg förbrukning vid i princip all typ av körning. Man behöver inte direkt snålköra. Det går heller inte att piska den till någon sportigare körning även om Ibiza är en riktigt körglad bil, tekniskt sett identisk med nya VW Polo och kommande Audi A1.

Dessutom ser den fräck ut, designad av Luc Donckervolke, mannen som ritade Lamborghini Gallardo. Ibiza finns förstås också med en rad mer kompetenta motoralternativ, bland annat en 90-hästars modern commonrail-diesel, som visserligen inte är lika snål som Ecomotive men ändå klarar den svenska miljöbilsgränsen. Dessutom 4 000 kronor billigare än provbilen.

En gång i tiden ägdes spanska Seat av Fiat och bilarna som producerades var torftigt maskerade lågbudgetversioner av olika Fiatmodeller. Numera ingår Seat i Volkswagen och det mesta under skalet är således tyskt. Bakom ratten i nya Ibiza är det också väldigt mycket VW-känsla. Snyggt, prydligt och funktionellt. Dessutom sitter man bra.

Svenskarna har i alla år varit lite skeptiska till Seat och märket har också kommit dåligt ut i diverse kundundersökningar, men längre söderut i Europa är just Ibiza en storsäljare och även Seats viktigaste modell.

Ibiza är välutrustad redan i sitt enklaste utförande, med bland annat starthjälp i backe, larm, däcktryckssensor och fjärrstyrt centrallås. Även antispinn och antisladd är standard. Men det är riktigt korkat att ta extra betalt för krockgardiner. Sådant ska inte gå att välja bort.

Mer läsning

Annons