Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Biltest: Renault Laguna Coupé

/
  • Renault Laguna Coupé är vacker att se på och ger   lite associationer till klassiska Alpine A310. Visst påminner aktersalongen lite om någon engelsk sportvagn – Aston Martin, kanske? Foto: Rolf Gildenlöw
  • Snygg och stilren förarplats men reglaget till ljudanläggningen förväxlas lätt med vindrutetorkarreglaget.

Det ska vara en coupé i år – åtminstone i skyltfönstret. För den är oftast mer vacker än praktisk och långt ifrån någon storsäljare. Det gäller även Renault Laguna Coupé. De förföriska linjerna hjälper nog inte, inte heller den unika finessen med fyrhjulsstyrning, bilen lär ändå bli sällsynt på våra vägar.

Annons

Nu är det ingen i branschen som ens räknar med att satsningen på en tvådörrars coupé ska generera stora försäljningsvolymer och goda förtjänster. En coupé handlar mer om att vårda värdet på sitt varumärke och hålla sin plats i finrummet. Och så kan man testa lite ny teknik i en bil som det går att ta bra betalt för.

Renault Laguna Coupé erbjuder något som kallas 4Control, som helt enkelt betyder att bilen styr med alla fyra hjulen.

Egentligen inget nytt. Jag provkörde redan i slutet av 1980-talet en Honda Prelude med just fyrhjulsstyrning och bara något år senare kom Mazda 626 Turbo med liknande teknik.

Styr med och emot. Men styrning på alla fyra hjulen blev ingen succé trots att tekniken inte alls är så dum på en framhjulsdriven bil. Den karaktäristiska understyrningen kan ju helt elimineras. Nu väcker alltså Renault liv i den gamla tekniken, fast nu med mer elektronik än mekanik.

Men principen är densamma, att bakhjulen i hög fart (över 60 km/t) styr åt samma håll som framhjulen och i lägre fart styr åt motsatt håll. I stadstrafik blir vändradien en hel meter mindre med 4Control och i landsvägsfart blir bilen mer följsam.

Men tro inte att bakhjulen därmed svänger fram och tillbaka lika mycket som framhjulen. Det handlar om bara ett par grader, knappt synbart för ögat. Men det är som bekant de små, små detaljerna som gör det

Inga V6-motorer. I provbilen sitter en 2,0-liters bensinmotor på 204 hästkrafter men som alternativ finns också en 2,0-liters diesel på antingen 150 eller 178 hästkrafter. Däremot har den svenske importören skippat V6-alternativen. Och egentligen är det väl bara motorljudet som saknas. De här maskinerna ger fullt tillräckliga prestanda.

4Control är standard på Coupé Turbo och på Coupé dCi med 178 hästar.

Jättelikt flak. Coupéer dras oftast med jättelika flak till dörrar och kräver mer eller mindre halsbrytande akrobatik för att spänna på sig bilbältet, men fullt så illa är det inte här. B-stolpen sitter tämligen normalt och vore det inte för takhöjden så skulle det rymmas ett par bakdörrar.

Den som ska försöka brotta sig in till baksätet önskar nog också att de hade funnits.

Dörrarna saknar fönsterramar vilket i alla fall på provbilen gav en del ljudläckage från utsidan. Som om taket hade varit öppningsbart. Kanske det är nästa steg?

Mer läsning

Annons