Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Biltest: Peugeot 207

/
  • Även insidan har piffats till. Väl bakom ratten försvinner småbilskänslan.
  • Även insidan har piffats till. Väl bakom ratten försvinner småbilskänslan.
  • Foto: Rolf GildenlöwDe europeiska småbilsköparnas favorit heter sedan ett par år tillbaka Peugeot 207. Nu har storsäljaren fått en liten ansiktslyftning och en snåltrimmad dieselmotor.
  • Det franska lejonet växer i nosen på alla modeller från Peugeot. Stoltheten går det inte att ta fel på.
  • En av Europas bästa och mest använda dieselmotorer utvecklad av franska PSA. Den här typen av motor hittar du inte bara i Peugeot och Citroën utan också i Volvo, Ford och Mazda. Och i några bilar till.

Om du lever i tron att Europas mest sålda småbil är tysk eller möjligen italiensk lever du i det förgångna. Favoriten sedan ett par år tillbaka är fransk och heter Peugeot 207. Den har sålts i 1,5 miljoner exemplar: nu tycker fransmännen att det är dags för en ansiktslyftning.

Annons

Peugeot 207 blev marknadsledande i den europeiska småbilsklassen 2007 och håller ställningarna än i dag. Nu är det hög tid att föryngra bilen för att biltillverkaren ska kunna försvara positionerna tills det är dags att lansera helt nya Peugeot 208 om två eller tre år.

Det lite väl uppkäftiga flinet i grillen har krympt en aning och neutraliserats med hjälp av två luftintag på varje sida. Det är onekligen lite mer passande i kristider. Men bilen är lika uppkäftig att köra som förr, den elektriska styrservon till trots.

Hög säkerhet. Även på insidan märks föryngringen. Instrumentpanelen har fått en ny utformning och den som betalar extra för en klimatanläggning kan notera att den blivit effektivare och mer lättmanövrerad. Inte ens vanlig luftkonditionering är standard. Växlingsindikator är däremot standard och hjälper föraren att köra miljömässigt optimalt vilket blir en utmaning för den som sitter bakom ratten. Den uppgraderade versionen av Peugeot 207 är inte krocktestad enligt det nya protokollet hos EuroNCAP. Men när modellen introducerades 2006 blev den marknadens säkraste småbil i dåvarande krockprov. Fem stjärnor för skyddet av vuxna och fyra stjärnor för barnskyddet. Peugeot 207 var faktiskt också den första bilen som klarade kraven för fotgängarskydd.

Snålare motor 2010. I motorprogrammet finns tre bensinare på 75 respektive 95 och 120 hästkrafter, samt två dieslar på 90 respektive 110 hästkrafter. Bara de två sistnämnda klarar den svenska miljöbilsgränsen på 120 gram. I vår provbil sitter den svagare dieselmotorn, som dock har samma förbrukning och utsläpp som den starkare vilken är försedd med så kallad overboost. Men under 2010 kommer en ännu snålare variant av samma motor. Den drar 0,38 liter milen, släpper endast ut 99 gram koldioxid och kan vara värd att vänta på för den som vill vara snäll mot både miljön och plånboken.

Antisladdsystem, krockkuddar och krockgardiner är standard. Men den som vill ha strålkastarrengörare måste av någon outgrundlig anledning köpa premiummodellen som är 8 000 kronor dyrare.

Den som kör mycket vintertid och i norra delen av landet bör tveklöst satsa 13 400 kronor på en webastovärmare. De här dieselmotorerna är nämligen så energieffektiva att de inte lämnar ifrån sig särskilt mycket spillvärme till kupén vilket traditionella bensinmotorer ofta gör.

Mer läsning

Annons