Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Biltest: Mazda 2

/
  • Den grönaste bilen hittills från Mazda. Och det gäller inte bara den yttre kulören. Mazda 2 är dessutom ett bevis på att snåla bilar inte behöver vara tråkiga att köra.Foto: Rolf GildenlöwFoto:
  • Mazda 2 är systerbil till nya Ford Fiesta och det har man inte gjort mycket för att dölja.Foto:
  • Siffror och bokstäver på bakluckan som vittnar om en massa hästkrafter imponerar inte längre. Kanske det här smäller bättre - att du släpper ut lite avgaser?Foto:
  • En sjätte växel hade kanske varit publikfriande, men det hade gjort bilen dyrare och tyngre. Och motorn är så stark på låga varv att det inte behövs.
  • Foto: Rolf GildenlöwDen grönaste bilen hittills från Mazda. Och det gäller inte bara den yttre kulören. Mazda 2 är dessutom ett bevis på att snåla bilar inte behöver vara tråkiga att köra.

I fjol utsågs den till Årets bil i världen och nästa år förväntas lilla Mazda 2 erövra Nordamerika. Fast då knappast försedd med den miljöklassade dieselmotor som sitter under huven på vår provbil. 90 hästar låter kanske inte så imponerande men bilen är lätt, nöjer sig med mindre än en halvliter per mil och är Mazdas hittills grönaste.

Annons

1,6-litersdieseln som gör Mazda 2 till miljöbil nöjer sig med 0,42 liter per mil och känns igen från både Ford, Mini, Peugeot, Citroën och Volvo. Det är i grunden en fransk PSA-motor. Mazda tar ut bara 90 hästkrafter medan Volvo tar ut 109 och Peugeot 110 hästar. Men eftersom Mazda 2 väger drygt 200 kilo mindre än exempelvis Volvo S40 Drive så känns den inte alls tröttare. Tvärtom ger den flacka momentkurvan bra kraft på nästan alla varv och det krävs inget slitande i växelspaken för att hänga med i trafikrytmen.

Systerbil. Utseendemässigt är Mazda 2 väldigt lik systerbilen Ford Fiesta (Ford Motor Company äger cirka tio procent av Mazda Motor Corporation) och även den bilen går att få med 1,6-litersdiesel i snålutförande. Då heter den Fiesta Econetic.

Båda bilarna har utmärkt sig för att vara roliga och smidiga att köra. Mazda 2 bjuder också på en kvalitetskänsla långt utöver vad företrädaren lyckades med. Fast när det gäller verklig kvalitet, pålitlighet och driftsäkerhet, har Mazda i många år överträffat de flesta konkurrenterna. Bara känslan har fattats. Priser och utmärkelser har haglat över Mazda 2 sen nylanseringen 2007. Den blev bland annat Årets bil i världen 2008. Men i Sverige har den inte riktigt hittat sina köpare och kanske är det just en miljöklassad version som fattats.

Slipper skatten. Mazda 2 1,6 DE finns bara med fem dörrar medan övriga versioner också går att få i tredörrarsutförande. Två utrustningsalternativ, Advance och Sport, finns att välja mellan men redan i grundutförande finns sex krockkuddar och antisladdsystem (DSC). Bilen fick också fem stjärnor av Euro Ncap. Sportpaketet kostar 10 000 kronor extra och på köpet får man 16-tumshjul som ger sämre komfort och mera buller.

Däremot går det inte längre att få någon miljöbilspremie på 10 000 kronor, trots att bilen med god marginal klarar den svenska miljöbilsgränsen. Det nya regelverket bjuder i stället på fordonsskatten i fem år, i det här fallet 1 701 kronor om året. Inte bara dieselmotorn har blivit mer miljövänlig, även bensinmotorerna på 1,3 respektive 1,5 liter har nu drygt tre procents mindre förbrukning och därmed också lägre koldioxidutsläpp. Och så har ju även lacken på bilen blivit lite grönare.

Mer läsning

Annons