Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Biltest: Citroën C3

/
  • Nya Citroën C3 påminner till det yttre starkt om sin populära föregångare, men är en helt ny bil byggd på en helt ny plattform. Och nu känns bilen mindre plastig och bättre hopskruvad.
  • Nya Citroën C3 påminner till det yttre starkt om sin populära föregångare, men är en helt ny bil byggd på en helt ny plattform.
  • Nya Citroën C3 påminner till det yttre starkt om sin populära föregångare, men är en helt ny bil byggd på en helt ny plattform. Och nu känns bilen mindre plastig och bättre hopskruvad.
  • Den gigantiska vindrutan ger massor av skönt ljus i kupén. Står solen i zenit får man dra för ett extra innertak, där också solskydden sitter.  Foto: Rolf Gildenlöw
  • Citroën C3 har växt på både längden och bredden men så mycket bagage är det inte tänkt att man ska släpa med sig.
  • I provbilen sitter en liten rask 1,6-litersmotor på 120 hästkrafter som imponerar, men dieselmaskinen är ändå ett smartare val.
  • Kvalitetskänslan i kupén är avsevärt högre - och det är också vindrutan. Den sträcker sig upp på halva taket. Kul idé, men är det så praktiskt? Vi nordbor har ju jämt att göra med att skrapa isen från även mer normala vindrutor.
  • Borta är instrumenteringen som påminde om en badrumsvåg. Citroën blir allt mer normal.
  • Renault Clio 1,6 16V162 500 kronor.Fransk huvudkonkurrent till C3 men inte lika rask och rolig.
  • Ford Fiesta 1,6 Ti-VCT167 900 kronor.Likvärdiga prestanda. Bättre andrahandsvärde än C3
  • Seat Ibiza SC 1,6 Sport138 900 kronor.Bra pris. Baserad på nya VW Polo. Osäkert andrahandsvärde.

Citroën slår vakt om sin ledande roll som komfortbil också i det lilla formatet. Nya lilla C3 bjuder dock inte bara på komfortabel och kul körning utan också på mycket mera kvalitetskänsla än tidigare. Men bara fyra stjärnor i Euro Ncap – en onödig plump i protokollet!

Annons

Nu ska det genast sägas att den som ryggar för den uteblivna femte stjärnan i krocktestet i alla fall inte behöver oroa sig för att bilen saknar antisladdsystem. Det är standard på svenska bilar men extrautrustning i andra delar av Europa. Därför blev det minuspoäng hos Euro Ncap. Däremot är nackskyddet riktigt dåligt var du än köper din C3 så det är ingen bra bil att sitta i vid en påkörning bakifrån.

Men i övrigt sitter man utmärkt och åker komfortabelt. I alla fall i framsätet. Baksätet är inte gjort för storvuxna. C3 är också kul att köra och får en extra krydda med 120-hästarsmotorn, som sitter i provbilen. Men egentligen är 90-hästarsdieseln, som nöjer sig med 0,38 liter milen, ett mycket smartare och mera miljöriktigt val.

Helt ny bil. Även om den runda karossen känns igen från föregångaren så är det en helt ny bil, byggd på PSA:s nya lilla plattform som också blir bas för kommande Peugeot 208. Bilen är ungefär en decimeter längre och en halv decimeter bredare än fjolårsmodellen medan axelavståndet är näst intill detsamma. Liksom matchvikten. Kvalitetskänslan är klart förbättrad både i stort och i smått. Mindre plastdoft på insidan och mera finlir på utsidan.

Hjulupphängningarna med fjäderben fram och en halvstel axel bak är teknisk sett inte så imponerande men chassikonstruktörerna har gjort underverk med tämligen enkla medel. Utan att ha gjort avkall på vare sig komfort eller köregenskaper.

Jättelik vindruta. Det kanske mest iögonfallande hos nya C3 är den gigantiska vindrutan, som fortsätter upp över nära nog halva taket och förstås ger massor av skönt ljus i kupén. Om nu inte solen står i zenit, för då bidrar den väldiga glasytan till både bländning och värme. Fast då kan du dra för ett extra innertak, där också solskydden sitter. På vår Exclusive-version är den här vindrutan standard men till övriga modellvarianter kostar den ett antal tusenlappar extra.

I Sverige blev fjolåret inte särskilt lysande för Citroën medan det däremot gått riktigt bra i övriga Europa. Och C3-modellen har haft en viktig roll. Totalt har det sålts över två miljoner Citroën C3 sen introduktionen 2002.

Om priserna på nya C3 inte skenar iväg så borde det här kunna bli en populär bil även i Sverige. Säljstart i april.

Mer läsning

Annons