Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Biltest: Begagnad V50

/
  • Modellen får en fyra i Vi Bilägares rostkoll. Bättre än förra versionen, men inte lika bra som S60/V70.  Foto: Björn Olsson
  • Rent och snyggt. Inredningen har snygg ren design, speciellt den backhoppsinspirerade mittkonsolen. Möjligen kan knapparna upplevas en aning plottriga.
  • I testbilens Businesspaket följer halvläder, automatisk klimatanläggning, farthållare, multifunktionsratt och valnötsinlägg med.
  • Bra plats för två vuxna i sidled i baksätet, även höjden är bra, men det är knäna som får ta stryk.

Tänk om alla begagnade V50 vore som testbilen från 2004. Körglad och säker på samma gång. En del andra kan få fel på elektroniken.

Annons

Efter fem och ett halvt år i drift och 6 000 körda mil har vår V50 i mitt tycke kvar väldigt mycket nybilskänsla. Jag imponeras i första hand av bilens vägegenskaper. Fjädrings- och upphängningskonstruktionen är förnämligt fast och förmedlar trygghet inför eventuella undanmanövrar. Den fina styrningen och lättmanövrerade växellådan hjälper till.

Bra plats i sidled. Bakom ratten sitter jag i suveräna Volvo-stolar, fasta med lätt skålning och goda inställningsmöjligheter. Utrymmet fram fungerar för de flesta storlekar, medan baksätet krymper möjligheterna. Bra plats för två vuxna i sidled, även höjden är bra, det är knäna som får ta stryk. Lastbarheten är god även om man med insynsskyddet utdraget begränsar antalet väskor.

Lite plottrigt. Gissar att designerna tänkt less-is-more när instrumentbräda och reglage ritats. Ta en stor slät panel och krydda den med två stora tydliga mätare till vänster och tryck in resten i den snygga mittkonsolen (någon på Volvo gillade tydligen backhoppning). Rena linjer – ja. Snyggt – jo. Lite plottrigt – just det.

V50 har fått en del negativ kritik för svajande elektronik där fukt pekats ut som den stora boven i dramat och kanske var just fukten orsaken till att kollegans exemplar tappade funktion efter funktion och till slut lade av helt. Diagnosen var generatorhaveri och problemet löstes genom Volvos förlängda garanti (50 procent på vissa komponenter) till en kostnad av 4 000 kronor.

Säkerhet på topp. Koppling och avgassystem drar upp reparationskostnaderna ordentligt (se fakta) men dessa delar är inte de första som behöver bytas. Kostnaden för till exempel bromsdetaljer är överkomliga. V50/S40 servas varje år eller i 2 000-milsintervaller för drygt 21 000 kronor upp till 12 000 mil. Kamremmen byts efter 16 000 mil (drygt 4 100 kronor) och ingår inte i servicesumman här intill.

De två årsmodeller av nya S40/V50 som hittills hunnit besiktigas klarar sig bättre än medelbilen. Den tidigare versionens bromsdetaljer får kontrollanterna att haja till. Nuvarande V50 är ju en helt ny bil, och det ska bli intressant att följa om den klarar sig bättre på dessa punkter.

Säkerhetsnivån är som brukligt på topp – fem stjärnor från Euro Ncap – och med testbilens antisladdsystem aktiverat är förare och passagerare väl omhändertagna. Antisladd är standard på alla V50/S40.

Mer läsning

Annons