Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Annika Danielsson – en viljestark bilälskare som vill kunna sladda på vintern

/

Sen hon tog över planerandet av Springmeet har eventet ökat från år till år. Dessutom växer onsdagsträffarna stadigt och damrallyt ökar i popularitet.
Men nästa år funderar hon ändå på att hoppa av.
Möt Annika Danielsson, evenemangsansvarig i Jemtlands Veteranbilklubb.

Annons

– Jag sa till Anki att det där tar vi, för då får vi bestämma som vi vill.

Annika Danielsson berättar hur det kom sig att hon blev evenemangsansvarig i Jemtlands veteranbilklubb tillsammans med barndomskamraten, tillika högra handen, Anki Granlöf. Det är snart tio år sedan och i stort sett alla evenemang de har hållit i sedan dess har blivit succéer.

Just nu planerar de för Springmeet 21 maj, en bilträff veteranbilklubben arrangerar tillsammans med SHRA (Swedish Hot Rod Association) Östersund. I år är 19:e året Springmeet går av stapeln.

– Första året vi var med och arrangerade Springmeet höll vi till i Badhusparken, det var kallt och jävligt. Vi sålde sex korvar och jag och Anki sa till varann att vi kan inte bara gnälla, om vi tycker att det är dåligt så måste vi göra något åt det, säger Annika.

Året efter flyttade de bilmötet till Optands Flygfält, de hyrde in hoppborg till barnen, skaffade sponsorer och annonserade i tidningen. 1 500 personer kom och mellan 500-600 bilar visades upp. 2014, då vädergudarna bjöd på kanonväder under bilträffen, kom över 4 000 personer och 1 200 fordon visades upp.

– I fjol, då det var regnigt och snö i luften, tappade vi några hundra besökare och bilar. Vi får se i år, om vi bara tappade 500 pers och 200 fordon i fjol, trots att vädret verkligen var dåligt, då har vi verkligen etablerat oss.

Riktigt vad det är som gör Annika Danielsson till en så framgångsrik arrangör har hon själv svårt att sätta fingret på. Hon vet bara att klubben aldrig har gått back på ett arrangemang hon varit med och fixat.

– Nu har jag dessutom alltid en sponsor i backfickan. Om vi mot förmodan skulle gå med förlust, så kan jag plocka in sponsorn så att klubben ändå inte riskerar att förlora pengar. Men det har aldrig hänt, säger hon och skrattar gott.

Annika Danielsson, snart 50 år gammal, är uppvuxen på Rödön. Hennes föräldrar var aldrig särskilt bilintresserade, men hennes egen fascination för bilar, och då gärna gamla amerikanare, föddes tidigt. Hon berättar hur hon, när hon var i 12-årsåldern, satt på kaféet vid färjeläget på Rödön tillsammans med en klasskompis då ett gäng gamla amerikanska bilar gled ner mot sjön och inväntade färjan som skulle ta dem mot stan. Annika och hennes kompis sprang ner och frågade om de kunde få lift in till stan, de ville så gärna pröva att åka jänkare.

– Jag minns att det var en vinröd Cadillac, och att näsan knappt nådde upp till fönstret i baksätet. Sen var man fast. När vi kom till stan var vi tvungna att gå till min kompis pappas jobb och be om busspengar hem. Han undrade så klart hur vi tagit oss till stan.

När hon var 22 år gammal träffade hon sin man Kenneth, bilmekaniker och lika bilintresserad som hon. Tillsammans har de sex veteranbilar; en Buick, en Ford Taunus, en Cadillac, en Opel Commodore, en PV och en Volvo 240. Till vardags kör hon en Volvo 940 från 1992.

– Jag vill inte ha en ny bil, jag kan inte köra dem. Det är sensorer överallt och det piper och det tjuter. Och det finns ingen själ i bilarna, alla ser likadana ut och du måste leta efter ett märke för att se vad det är för en bil. Dessutom måste jag ha bakhjulsdrivet, så jag kan sladda på vintrarna.

Jemtlands Veteranbilklubb har nästan 1 200 medlemmar och lika många följare på Facebook. Klubben är delägare i Teknikland och har flera gamla postbussar och bilar i sin ägo. För att vara medlem behöver man inte äga en bil, alla får vara med. Under sommaren träffas bilentusiasterna onsdagskvällar och åker sedan gemensamt till ett fikaställe. När Annika och Anki fick frågan om de kunde tänka sig ta över evenemangsansvaret i klubben var det just onsdagsträffarna som låg i fokus.

– Vår tanke då var att vi skulle planera in det tidigt på året och få in det i kalendern, så alla kunde planera inför sommaren, säger Annika.

Nu brukar planeringen vara klar redan innan jul, och i år är hela 22 kvällar och fikaställen inplanerade. Med start onsdag 4 maj kommer bilarna samlas på Stortorget i Östersund för att en timma senare åka i karavan till förutbestämt kafé. Det finns inget krav på vilken slags bil man ska köra till onsdagsträffen, även där få alla vara med. I fjol snittade klubben på 150-170 bilar varje onsdag.

– Vi försöker lägga in något nytt ställe varje år, i år ska vi till exempel till Strömsnäs ovanför Stugun. Man ska ju hinna dit på en vardagskväll också så vi kan inte planera in för långa turer, säger hon.

– Första frågan vi ställer när vi ringer till ett fikaställe är om de har plats till 200 bilar.

I slutet av säsongen arrangeras en marknad för entusiasterna, där medlemmarna kan sälja och köpa gamla bildelar.

För fem år sedan drog Annika och Anki i gång det som nu kan räknas som en av deras stora succéer: Damrallyt. I fyra år har de arrangerat ett rally för enbart kvinnor, där reglerna säger att de som åker i bilen ska klä sig tidstypiskt med bilen. Om bilen är från 70-talet, ja då ska tjejerna klä sig i 70-talsoutfits. Bilen måste vara minst 30 år gammal.

– Vi har dock ingen åldersgräns på damerna, tillägger Annika rappt.

Rallyt går ut på att deltagarna ska köra en förutbestämd rutt och lösa olika uppgifter under vägen.

– Vi tror att det är positivt att just kvinnorna får en dag då bara de är i blickfånget. Bil och motor har alltid varit ett mansdominerat intresse, men vi ser att det blir allt fler tjejer som är intresserade. Det är allt fler tjejer som äger bilar och allt fler tjejer blir medlemmar i klubben.

För varje år som går har antalet damrallydeltagare ökat, i fjol var omkring 50 bilar och 105 damer anmälda. Rallyt har arrangerats i maj och Anneli, som lägger nästan tre timmar per dag på sitt ideella jobb inom veteranbilsklubben, tyckte först att det blev för mycket med ett damrally även i år. Men nu är det klart att damrallyt blir av, men inte i maj som förut utan i september.

– Det tar en väldig tid att planera och jag och Anki måste åka runt och fixa allt. Men det växer sig större och större och vi tycker att det är värt det.

Annika och hennes man Kenneth åker med på de flesta onsdagsträffarna och får där tillfälle att cruisa runt med någon av sina veteranbilar. Varje sommar åker de dessutom antingen till Power Meet i Västerås eller Classic Car Week i Rättvik. Nästa år firar Springmeet i Östersund 20 år, varav Annika Danielsson varit med och arrangerat i 10. Får hon som hon vill kommer hon hoppa av efter nästa års arrangemang.

– Då har jag gjort tio år och det räcker. Sen vill jag gå på ett Springmeet själv och se vad det blev av det. Som det är nu hinner man aldrig gå och strosa själv, säger hon.

Onsdagsträffarna och damrallyt kan hon tänka sig fortsätta arrangera. Tillsammans med sin oumbärliga kollega Anki, förstås.

– Anki tycker att jag är så bra på att bestämma, så jag gör det och hon fixar. Hon är så snäll Anki, säger Annika Danielsson och skrattar högt.

Och tillägger att när hon inte jobbar eller håller på att fixa för klubben, då sover hon gärna.

Mer om Veteranbilklubben:

Damrallyt – Jämtlands fyndigaste biltävling

Se bilderna från Springmeet

Veteranbilar fyllde torget i Östersund

Mer läsning

Annons