Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bekväm flexibil med risk för rost

/
  • Se upp för rost. Ford C-Max får en del kritik för svagt rostskydd. Gör en extra koll, speciellt om bilen inte är tilläggsbehandlad.  Foto: Björn Olsson
  • Bara att välja. Bland motoralternativen finns bensinmotorer på 1,6 liter (100 hästkrafter), 1,8 liter (120), samt 2,0 liter (145). Från 2005 finns en flexifuelversion på 1,8 liter (125 hästkrafter) och dieselmotorer på 1,6 liter (108) och 2,0 liter (136).
  • Inget krångel. C-Max har instrumentering och reglage som är tydliga och lätta att nå.
  • Rymmer många och långa personer. C-Max har fina utrymmen i hela kupén, i sid-, längsled såväl som i höjdled.

Flexibla Ford C-Max fixar frakten och komforten bättre än rosten. Annars har modellen färre fel än genomsnitten, även om testbilens drivaxel protesterade.

Annons

Jag hakar med ens upp mig på några detaljer. Det irriterande ljudet, de små, små vibrationerna från någonstans i framvagnen och ett metalliskt ljud från klimatanläggningen. Men detta är inte är något verkstadstest och jag nöjer mig med att spekulera kring slitna hjullager eller sliten drivlina. Obalansen är tydlig men inte skakig. AC-oljudet beror enligt Ford på att bilen stått oanvänd ett tag.

Annars bjuder C-Max på en ganska behaglig resa. Det handlar inte om någon superkomfort, men det är tillräckligt bekvämt för att ta med familjen fyra-fem timmar utan att kropparna krampar.

Testbilen är en 2004:a som gått drygt 10 000 mil, många av dessa som kommunal tjänstebil. Bilen ska rekonditioneras så därför klagar jag inte på små fläckar på säten och vita djurhår i gömmorna.

Det längre axelavståndet jämfört med förlagan Focus ger fina utrymmen i hela kupén, i sid- och längsled såväl som i höjdled. Baksätet består av tre separata stolar som är fäll- och urplockningsbara. Detta ger många möjligheter att anpassa fordonet till individuella behov, både för antal passagerare och för mängden last. En bra flexibil med andra ord. Jag tycker också om flygplansbrickorna (de finns även i andra flexibilar) för passagerarna bak och förvaringsfacket på instrumentbrädans ovansida.

Förarmiljön är full av inställningsmöjligheter: jag sitter bra i den stunsiga stolen med god överblick på trafiken runt om. Den petiga delen av mig skulle dock föredra en längre och mer avlastande sits. Testbilen har en lättmanövrerad fart- och klimatanläggning och instrumenteringen och reglagen är tydliga och lätta att nå.

Men rostskyddet på C-Max lämnar enligt tidningen Vi Bilägares noggranna undersökning en del i övrigt att önska. Modellen har bra skydd i hålrum och i dörrarnas nederkanter medan filtinnerskärmarna bak samlar fukt. Det saknas också inre skydd i motorhuven och bagageluckan. Och som av en händelse visar testbilen spår av begynnande rostangrepp på bagageluckans in- och utsida. Var alltså noga med rostkontroll. Om bilen är efterbehandlad av tidigare ägare är det ett plus.

C-Max ligger på en hanterbar nivå när det gäller reparations- och servicekostnader. Enligt märkesverkstaden servas den upp till 12 000 mil för knappt 20 000 kronor i intervallet 2 000 mil eller varje år inklusive tillägg.

Bilprovningen menar att C-Max är bättre än medelbilen och vi kan nog utgå från att den håller samma kvalitet som Focus, det vill säga att man inte behöver utfärda några stora varningar.

Men jag avslutar ändå med en liten sådan. Vibrationerna jag inledde med härrör från en drivaxel på dekis, vilket kan vara fallet på andra varianter av den här modellen som gått runt 10 000 mil. Bilar finns från 72 000 kronor och uppåt.

Mer läsning

Annons