Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bästa tipsen för grusvägen

/
  • Hål i grusvägen vid sommarstället? De kan du enkelt laga själv genom något som kallas flickning. Foto: Thomas Arnroth
  • Sommar betyder grusvägskörning för många. Tänk på att bromssträckan är mycket längre på grus än på asfalt

Bästa tipset för att köra säkert på grusvägen är enkelt: Sänkt farten. Då håller dessutom både bilen och vägen bättre.

Annons

Sommar på landet är inte bara bad och äppelträd. Det är även dammiga och trasiga grusvägar. Vägar som kräver en annan körteknik än landsvägar och asfalterade stadsgator.

– Det kan vara lika halt att köra på grus som på is. Mitt råd är att man ska halvera farten jämfört med om det vore en asfaltsväg, säger Thomas Lundgren på Stockholms trafiksäkerhetscenter i Gillinge.

Sämst väggrepp får man med lågprofildäck. Ju bredare däck, desto sämre grepp.

Sänker man farten blir inte bara greppet bättre, det blir också lättare att planera körningen.

– Vid backkrön och skarpa kurvor med dålig sikt ska man se till att hålla sig så långt ut på sidan som möjligt, men är sikten god ska man inte vara rädd för att använda hela körbanan.

Lägre fart ger också bättre möjlighet att bromsa i tid om man möter traktorer eller andra lantbruksmaskiner. Dessutom är risken för att stöta på vilt överhängande.

Kvaliteten på grusvägarna varierar, många av dem är byggda med lokalt material och inte alls efter moderna föreskrifter. En grusväg som är i dåligt skick har ofta dåliga diken eller så har tung trafik kört där under tjällossningen. Men även farten påverkar vägens kvalitet.

– Ofta är hastighetsgränsen 50 kilometer i timmen på en grusväg inom bebyggt område. Mitt råd är att sänka den till 30. Det minskar inte bara slitaget, det gör också att det låter och dammar mindre, säger Kent Enkell, grusexpert på Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI.

Mer läsning

Annons