Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Audi TT – snål som en småbil

/
  • Trots att dagens upplaga av Audi TT är helt omgjord, jämförd med ursprungsmodellen från 1998, så går det inte att ta miste varifrån generna kommer. Den är fortfarande kul att köra även i anständiga hastigheter.
  • Den kapade ratten är inte bara en designgrej utan ger faktiskt bättre benutrymme för välvuxna. Framsätena är lika generöst tilltagna som baksätet är plågsamt trångt.
  • 35-profilsdäck på 19-tumsfälgar kostar multum. Särskilt om man måste ha en uppsättning vinterhjul också.
  • Manuell växellåda och fyrhjulsdrivning från svenska Haldex är standard på dieselversionen av Audi TT.

En sportcoupé med dieselmotor? Fullständigt otänkbart för bara några år sen. Men Audi TT undanröjer alla tvivel.

Annons

Bäst av allt – bilen drar bara en dryg halvliter per mil.

Jovisst, det finns många sportbilar som klår Audi TT 2,0 TDI Quattro både i acceleration och i toppfart. Från stillastående till 100 kilometer i timmen behöver den 7,5 sekunder och fortare än 226 kilometer i timmen ska den enligt fabriksuppgifterna inte gå. Men poängen med en sportbil är väl ändå att den ska ge en genuin körupplevelse redan från start? Inte enbart när livet och körkortet är i fara?!

Så om det här nu inte är världens snabbaste fyrhjulsdrivna sportcoupe så är det i alla fall världens bränslesnålaste och en av de allra roligaste. Åtminstone om vi snackar bilar med GTI-prestanda.

Det är faktiskt ett dussin år sen Audi TT gjorde entré i bilvärlden och blev en omedelbar succé – trots att den inledningsvis drabbades av en del otäcka olyckor vilket tvingade fabriken att komplettera bilen med en liten vinge bak. Flera entusiastiska TT-förare körde nämligen så fort att bilen helt enkelt blev luftburen.

Alla gener intakta. 2006 kom en helt ny TT-modell. Ett generationsskifte som gick ganska spårlöst förbi, förmodligen för att det var så skickligt gjort. Trots att nästan allt är nytt i bilen så är alla gener från föregångaren intakta. Men ställer du bilarna bredvid varandra är ingenting likadant. Inte ens måtten.

Och spoilern bak, som ska se till att bilen inte lyfter i hög fart, poppar upp automatiskt och först vid 120 kilometer i timmen.

I fjol överraskade så Audi med att utöka motorprogrammet till TT-modellen med en 2,0-liters diesel! Helgerån? Inte alls, den funkar perfekt i den här lilla nöjesmaskinen. Motorn, som känns igen från flera andra modeller inom VW-gruppen, har en flack vridmomentkurva som når sin topp redan vid 1 750 varv per minut och som inte vänder nedåt igen förrän vid 2 500 varv per minut.

Massor av kraft. Det finns alltså massor av kraft där man som förare helst vill ha den. Audi TT 2,0 TDI finns bara med manuell sexstegad växellåda men momentet i motorn gör att man utan större förlust kan hoppa över var och varannan växel.

Trots att dagens Audi TT är större än ursprungsmodellen så är det fortfarande en bil för bara två. Baksätet är löjligt litet och obekvämt. Men fram sitter jag utmärkt – ständigt grubblande över hur konstruktörerna bakom detta lilla ekipage lyckats avskärma dieselknattret så effektivt och göra det som finns kvar riktigt mulligt.

Mer läsning

Annons