Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Anders och hans Ford från 1932

/

Det är många som håller på att renovera gamla bilar i de jämtländska garagen. Och olika är de historier hur bil­­­­­­­­­­ägarna fått tag i sina rariteter. Anders Erikssons historia tillhör de mer ovanliga.

Annons

För många bilbyggare och veteranentusiaster är en A-ford modell 1932 den bästa bilen man kan utgå ifrån. Den modellen hade en starkare motor och styvare kaross än tidigare modeller av Ford. Men modellens popularitet har gjort att den är mycket svår att få tag i.

Anders Eriksson på Frösön har länge tillhört dem som med ljus och lykta sökt en 32:as Ford men fått ge upp.

– Efter mycket letande fick frugan och jag tag i en Ford från 1930 och det är väl inte helt perfekt men fick gå ändå, säger Anders Eriksson.

Nu gällde det att få tag i delar till den nyinköpta bilen och färden ställdes till ÖT- huset i Östersund. Anders lämnade in en annons att han ville köpa delar till en gammal Ford.

– Dagen efter ringde det en man och frågade om jag inte kunde tänka mig att köpa en hel bil i stället för gamla delar och jag skrattade och sa att det skulle vara en 32:ans Ford i så fall.

– Det är precis vad jag har, sa mannen.

Nu skrattade Anders ännu mer.

– Kul med kompisar som ringer och luras, tänkte han. Men det var inget lurigt med det. Mannen i andra änden av telefonen hade verkligen en Ford 32:a som var till salu och Anders med fru for samma timme till Hammerdal för att titta på bilen.

– När Fordägaren godkänt oss som lämpliga köpare till hans klenod så var det bara att ta hem den och börja med renoveringen.

Vad hände med den andra Forden?

– Den sålde jag så fort jag fick hem den här ögonstenen.

Senast den gamla 32:an gick i trafik var på 1940-talet och Anders hoppas att den kommer ut på vägarna efter renoveringen redan i sommar.

– Det borde inte vara några problem, säger han och klappar sin Ford på taket.

Mer läsning

Annons