Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

140 mil till nästa tankning

/
  • Det är svårt att se skillnaden på en vanlig V70 och en V70 Drive. I alla fall på utsidan. Men titta närmare på grillen - gallret är fusk. Motorn är så energieffektiv att den inte behöver en traditionell kylargrill. Genom att täppa till gallret minskas också luftmotståndet.
  • Även om det står Volvo på motorn så är det en fransk 1,6-litersdiesel under locket. Men motorstyrningen är utvecklad i Göteborg.
  • Lättrullande däck från Michelin är standard. Däremot har V70 Drive inte samma släta hjulsidor som småsyskonen S40 Drive och V50 Drive.
  • Volvo V70 Drive är en stor familjebil med riktigt låg förbrukning. Bilen är utrustad med likadan drivlina som de mindre syskonen S40 och V50. Även den manuella växellådan är densamma.
  • Det är de små, små detaljerna som gör det. Och här är Volvogubbarna som gjorde det: från vänster Johan Lessmark, Jonas Caspersson, Ulf Nordström, Göran Persson och Peter Ewerstrand
  • Volkswagen Passat Variant TDI Blue Motion
  • BMW 520d
  • Audi A4 2,0 TDI

Det är dåligt drag i nya Volvo V70 Drive. I dubbel bemärkelse. Att den drar mindre bränsle än vanliga V70 är ju bra men att den också får dra mindre på kroken ger en plump i protokollet. Och från noll till 100 drar den iväg lika sävligt som en gammal Volvo 245 från 70-talet.

Annons

Volvos nya Drive-modell är alltså ingen idealisk bil för dig som ska dra husvagn och inte heller för dig som vill vara först iväg vid trafikljusen. Men har du ambitionen att spara in på bränslekontot och dessutom bidra till en minskning av växthuseffekten så är snålversionen av Volvo V70 ett perfekt val.

Nu ligger det ingen teknisk revolution bakom Drive-konceptet utan snarare ett idogt arbete med små, små detaljer. Mindre cylindervolym, lägre luftmotstånd, minskat rullmotstånd, reducerad friktion, högre utväxling och en optimerad motorstyrning - svårare än så är det inte.

På pappret! I verkligheten ligger det dock massor av jobb bakom varje sparad centiliter. Men projektet tog bara ett år att förverkliga och det blev inte särskilt dyrt.

 

Fransk dieselmotor

Redan tidigare har jag kört och rapporterat om Volvos mindre modeller i Drive-utförande men nu kommer alltså även Sveriges mest sålda bil, Volvo V70, med beteckningen Drive. Det betyder att bränsleförbrukningen har optimerats med minskade koldioxidutsläpp som följd.

Bilen är utrustad med likadan drivlina som de mindre syskonen S40 och V50, det vill säga den 1,6-liters dieselmotor som är utvecklad av Peugeot-Citroën (PSA) i samarbete med Ford.

Även den manuella växellådan är densamma, men motorprogramvaran är modifierad och utväxlingen höjd på tredje, fjärde och femte växeln.

För att minska luftmotståndet är grillen täckt och chassiet sänkt 15-20 millimeter. Dessutom är bilen försedd med lättrullande däck. Till skillnad från övriga V70-modeller har Drive-versionen också en elektrisk styrservopump.

 

Halvliter milen

Enligt certifieringen ska V70 Drive dra 0,49 liter diesel per mil vilket ger ett utsläpp på 129 gram per kilometer. Det är 18 procent mindre än vad den hittills snålaste dieseln i V70 behöver.

Efter ett par timmars körning på motorväg, på sörmländska landsvägar och i tät trafik i Stockholm noterar jag en medelförbrukning på 0,50 liter milen. Med den förbrukningen kan jag köra 140 mil på en tank! Imponerande. Och även om accelerationen alltså är i nivå med en gammal Volvo 245 så är prestanda och körbarhet helt acceptabla. Notera också att V70 Drive släpper ut mindre än hälften så mycket koldioxid som nämnda 70-talsbil. Men att bilen får dra endast 1 300 kilo kan avskräcka de köpare som vant sig vid att V70 är en tungdragare (med svenska D5-motorn får den dra 1 800 kilo).

Även Volvo S80 och XC-modellerna kommer i Drive-versioner och till 2012 lovar Volvo att också ha en dieselhybrid klar för produktion.Fakta/Tre av de vassaste konkurrenterna

Volkswagen Passat Variant TDI Blue Motion

257 000 kronor.

Miljömässigt likvärdig. Starkare motor och större bagageutrymme.

 

BMW 520d

366 000 kronor.

Dyrast i sällskapet. Mycket motorstarkare men bara marginellt törstigare.

 

Audi A4 2,0 TDI

285 100 kronor.

Starkare motor men nästan lika snål på bränsle. Överlägsen kvalitetskänsla.

 

 

Bildtext 1-5: Det är svårt att se skillnaden på en vanlig V70 och en V70 Drive. I alla fall på utsidan. Men titta närmare på grillen - gallret är fusk. Motorn är så energieffektiv att den inte behöver en traditionell kylargrill. Genom att täppa till gallret minskas också luftmotståndet.

Foto: Rolf Gildenlöw

Bildtext 6: Även om det står Volvo på motorn så är det en fransk 1,6-litersdiesel under locket. Men motorstyrningen är utvecklad i Göteborg.

Foto: Rolf Gildenlöw

Bildtext 7: Lättrullande däck från Michelin är standard. Däremot har V70 Drive inte samma släta hjulsidor som småsyskonen S40 Drive och V50 Drive.

Foto: Rolf Gildenlöw

Bildtext 8-9: Volvo V70 Drive är en stor familjebil med riktigt låg förbrukning. Bilen är utrustad med likadan drivlina som de mindre syskonen S40 och V50. Även den manuella växellådan är densamma.

Foto: Rolf Gildenlöw

Bildtext 10: Det är de små, små detaljerna som gör det. Och här är Volvogubbarna som gjorde det: från vänster Johan Lessmark, Jonas Caspersson, Ulf Nordström, Göran Persson och Peter Ewerstrand

Foto: Roger Lundsten/BLR

Bildtext 11: Volkswagen Passat Variant TDI Blue Motion.

Foto: Rolf Gildenlöw

Bildtext 12: BMW 520d.

Foto: Rolf Gildenlöw

Bildtext 13: Audi A4 2,0 TDI.

Foto: Rolf Gildenlöw

//bilder:13

4

 

Mer läsning

Annons