Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mot långtradare – för småbarn

Något är ruttet i den svenska EU-debatten skriver den socialdemokratiske EU-parlamentarikern och förre bilarbetaren Olle Ludvigsson i DN.

Annons

Svenska positioner beskrivs i medierna som kloka medan EU-inititativ ses som idiotiska tills motsatsen bevisats.

Det ligger en del i det. Men främst är det väl ointresset som utmärker de flesta av oss. Därför ska jag glädja Ludvigsson genom att berätta för Dig om ett EU-beslut som togs så sent som för en vecka sen. Tidigare har EU-länderna kunnat lägga vägavgifter på långtradartrafiken om pengarna gått till att betala bygget eller driften av vägarna och broarna.

Nu ska avgifter kunna tas ut även av miljöskäl som buller och föroreningar – och trängsel. Inte minst det sista är viktigt i det Väst- och Centraleuropa där trafikinfarkten ofta är nära. Det märkliga är snarast att det inte redan tidigare varit tillåtet för länder som behöver, att införa sådana avgifter. Det är en lösning som också borde kunna bidra till att mer gods förs över på järnväg.

Ett annat exempel, som också Ludvigsson tar upp, är veckans debatt i EU-parlamentet om nya EU-regler för barnledighet. Du kanske har sett hur det skulle kunna ge problem för delar av den svenska föräldraförsäkringen om man inte i dialog med EU kan arbeta bort dem.

Men samtidigt gäller det här ju regler som skulle förbättra villkoren kraftigt i många länder. Mammaledigheten förlängs från 14 till 18 veckor. De som ska tas ut direkt efter födseln förlängs från två till sex, samtidigt som ersättningen höjs till 100 procent av lönen. Till det så stärks mammornas ställning gentemot arbetsgivaren.

Även om det är långt från vision till verklighet är tanken att ingen ska straffas för att man skaffar barn. Det är väl bra det? Det är dessutom precis vad ett barnfattigt Europa behöver. Vi bör kunna berömma EU när EU gör något bra.