Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Moppekort har blivit en klassfråga

Att ta förarbevis för moped har blivit en klassfråga. Det anser Staffan Sahlin som arbetar med fordonsutbildningar för ungdomar.

Annons

På en stor asfaltplan i Odenskog står nio stycken ungdomar och lyssnar på genomgången av nästa körövning. Snart ska de i tur och ordning på moped ta sig genom en utstakad bana av koner och visa att de behärskar en undanmanöver och klarar ett balansprov.

De nio ungdomarna går en utbildning som arrangeras av Studiefrämjandet och hoppas alla att de efter morgondagens teoriprov ska stå där med sitt förarbevis i handen. Det handlar alltså om ett körkort för att lagligt få köra EU-moped klass 2 eller 30-moppen som den kallas bland ungdomarna.

Staffan Sahlin är kursledare. Hans erfarenhet är att många som tar förarbeviset för 30-moppe hellre skulle välja den snabbare EU-mopeden klass 1 eller 50-moppen som den heter populärt.

– Att ta förarbeviset för klass 1 kostar upp till 6 000 kronor medan det här förarbeviset kostar upp till 2 000 kronor. Många familjer har inte har råd att lägga 6 000 kronor och det skapar en orättvis situation, säger han.

Tina Sperring från Ås är en av de som går kursen. Hon säger att det skulle bli alldeles för dyrt att skaffa kort för den så kallade 50-moppen. Samtidigt så kommer hon att kunna ta sig dit hon vill även med en 30-moped. Om hon hittar någon att köpa vill säga.

– Vi har letat efter en begagnad moped hela sommaren men inte fått tag på någon. Vi har ringt på tre annonser men de försvinner direkt, säger hon.

Tina Sperring säger att förarbeviset och en moped kommer att ge henne mycket mer frihet.

– Framförallt så kommer jag att kunna åka till stallet när jag vill och utan att vara beroende av att pappa skjutsar mig.