Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Moderater: "Vi får inte ut korrekt information"

Moderaterna i landstinget får inte alltid ut de handlingar och uppgifter de begär för att kunna granska landstingets verksamhet.

I de flesta fall tar det flera månader innan begärda uppgifter lämnas ut.

Annons

– Det är inte lätt att bedriva oppositionspolitik. När vi får uppgifter från enskilda tjänstemän, har det förekommit att någon högre tjänsteman börjat leta efter vilken som lämnat ut handlingarna till oss. Det är absolut förbjudet, säger oppositionsrådet Christer Siwertsson (M).

Nu har han tillsammans med Moderaternas gruppledare i landstinget, Susanne Wallner, upptäckt att svaren de får av majoriteten på interpellationen/motioner och en enkel fråga inte alltid överensstämmer med sanningen.

Känner du igen Moderaternas beskrivning? Får de inte ut de handlingar de begär? Är inte uppgifterna som lämnas riktiga? Frågan går till landstingsdirektör Björn Eriksson.

– Det här är inget som jag känner igen. Vi ska vara lika mot alla och vi tillämpar offentlighetsprincipen, säger han. Självklart får de handlingar de begär, vi ska vara duktiga på att serva. Skulle det sedan vara avvikelser måste vi ta reda på det enskilda fallet för att kunna förbättra oss.

Moderaterna har nu granskat svaren i efterhand och sett att de inte överensstämmer med hur det faktiskt är. Färskast i raden är svaret på en interpellation om landstingets tågaffärer med USA.

Moderaternas gruppledare i landstinget, Susanne Wallner och Christer Siwertsson har samlat på sig en hel lunta med handlingar för att granska det svar som landstingsrådet Robert Uitto skrivit ihop på frågan.

Interpellationen skulle ha diskuterats på landstingsfullmäktige häromveckan men blev framskjutet då Robert Uitto var sjuk.

Men det skriftliga svaret finns.

"Hur mycket pengar behöver nu Jämtlands läns landsting skjuta till för att tillmötesgå de amerikanska riskkapitalisternas krav på ökad säkerhet i bolaget Transitio, och hur mycket pengar har landstinget sedan tidigare blivit avkrävda?" undrar Christer Siwertsson.

Robert Uitto svarar att landstinget inte behöver skjuta till några pengar alls för ytterligare säkerheter.

"Det Reginatåg som länstrafiken hyr ingår inte i det leasavtal som berörs av tilläggstilläggssäkerheten. När Transitio betalade för tilläggssäkerheter vid ett tidigare tillfälle, ingick även länstrafikens Reginatåg. Till följd av sjunkande marknadsräntor behövde dock inte Transitio höja fordonshyran. Landstinget har således inte heller tidigare behövt skjuta till några pengar för tilläggssäkerheter", skriver han i sitt svar.

Robert Uitto säger också att det ibland har framställts som om Jämtlands läns landsting är en av de delaktiga parterna bakom US-leasavtalen och slår fast att detta är felaktigt och vilseledande.

Det var först 2006 som frågan om ett delägande i Transitio uppkom, då länstrafiken ville köpa ett begagnat Reginatåg från SL. För att kunna köpa tåget ställdes som villkor att landstinget skulle gå med som delägare.

Detta fick radarparet Susanne Wallner och Christer Siwertsson att undersöka om detta var riktigt sant.

De har fått fram att US-leasarna har en mycket central roll i hela Transitioaffären. I september 2002 gjordes en refinansiering av 34 motorvagnsset av typen Regina.

– Värdet på det åtagandet ökar hela tiden och når maximum 2014. Det totala värdet av borgenåtagandet är 46 miljoner USD plus en processkostnad på 25 miljoner, säger Susanne Wallner som lagt ner mycket jobb på att samla ihop fakta.

Vi låter frågan gå till landstingsjuristen Helge Jonsson.

– Finansieringen är en konstruktion som jag inte riktigt begriper, men enligt uppgifter är risken som störst 2014 men allt ska vara klar 2030, säger han. Nu har avtalen den konstruktion de har och vi har fått skjuta till kapital via borgensförbindelser. Men vi har inte behövt infria någon borgen än, men visst finns det alltid en risk.

– Som det ser ut i dag är det bara att betala om borgen skulle spricka. Men det är inte aktuellt just nu.