Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Mobiltyst – en mil utanför stan

En måste stå längst ut på bryggan, en annan måste gå in på toaletten och ytterligare en måste stå på knä i ett hörn i köket. Allt för att mobiltelefonen ska kunna fungera.

Annons

– I princip kan man se Stortorget i Östersund från byarna där vi bor och ändå ska det vara omöjligt att få till en mobiltäckning i vårt område, säger Elisabet Westman i Fannbyn.

Invånarna i Fannbyn och Hegled på ”Annersia” är upprörda och har varit det under en längre tid. Anledningen är att det är nästan omöjligt att använda mobiltelefonen i de bägge byarna.

– Vi bor cirka 10 kilometer fågelvägen från Östersunds centrum och ändå ska det vara så omöjligt att ordna en fungerande täckning här, det är ju nästan löjligt, säger Elisabet Westman i Fannbyn. Om vi bott i fjällvärlden eller mitt ute i storskogen kunde man kanske förstå att inte signalerna räckt fram, men här ska det inte behöva vara några bekymmer.

Elisabet Westman har två ställen där hon kan använda mobilen om hon har tur. Det ena är ett hörn i köket där hon måste gå ner på knä för att komma nära golvet. Även när hon står på andra trappsteget på farstukvisten kan mobilen gå igång.

– Annars är den helt död, så ska man ha tag i mig så gäller det att jag är hemma och kan svara på den fasta linjen.

Ännu besvärligare har Elisabets granne, Björn Schäfer.

– Jag måste gå längst ut på bryggan för att få ett streck på mobilen. Det orsakar många problem eftersom jag har ett produktionsbolag och jobbar som fotograf, bland annat för Mittnytt. Många gånger när det ringer så bryts samtalet direkt när jag svarar. Söker då den som ringde en fotograf så går jobbet till nästa i listan. Jag undrar hur många jobb jag förlorat på det här viset, säger Björn Schäfer.

I dagarna har byalaget skrivit ett brev till vd:n för Telia, Lars Nyberg, för att få svar på flera frågor angående mobiltäckningen.

– Varför vi valt just Telia är för att det bolaget i sin reklam har sagt att de har den bästa mobiltäckningen. Många av byarnas 65 hushåll har just det abonnemanget, säger ordförande för byalaget, Tage Heglebäck, som måste gå in på sin toalett för att få igång mobilen.

– I avtalet med Telia står det att företaget ska lämna en fullgod täckning till abonnemanget. Eftersom det inte stämmer är det avtalsbrott, säger han.

I brevet undrar byalaget varför de aldrig får svar på sina frågor. Bland annat undrar de varför det alltid är en telefonkö på minst 15 minuter eller längre när de vill Telia något.

De undrar också varför Telia har en hemsida där man inte heller kan få svar på sina frågor

– Skulle vi någon gång få tag i någon på Telias kundservice, så lovar de att framföra våra klagomål, men det ger aldrig något resultat.

Byalaget avslutar sitt brev med ”Vi vänder oss till dig som vd för att få besked om handlingsplan och tidsramar för förbättringar av det mobila nätet och kommunikationen”.

Länstidningen har sökt både Telias presstjänst och vd:n Lars Nyberg för att få en kommentar om den dåliga mobiltäckningen i Fannbyn, men några uppgifter om orsaken gick inte att få.